14 – 15 Kasım tarihinde İstanbul’da düzenlenen Mobil Marketing Forum’da yaptıkları sunumlarla BrandSpark, Nielsen ve Xsight, araştırma sonuçlarını ortaya koyarak mobil sektörün geleceğine dair önemli ipuçları verdiler.
Akıllı Telefon kullanımı, tüketici tercihleri, mobil reklam harcamaları konusunda önemli verileri ortaya koyan araştırmalar, 2013 yılı stratejileri için markalara ve özellikle telekom operatörlerine önemli ipuçları verecek.
Branspark, Nielsen ve Xsight tarafından yapılan farklı araştırmaların sunulduğu Mobil Marketing Forum, 14 – 15 Kasım tarihlerinde uluslararası GSM operatörlerini, dünya çapında markaları ve global ajansları İstanbul’da bir araya getirdi. Mobil dünyasındaki gelişmelerin ve hedeflerin konuşulduğu forumda, çeşitli sektörlerden global markaların ve şirketlerin temsilcileri, mobil teknolojilerinin, tüketicilerin yaşamlarına yansıması, trendler ve eğilimler üzerine bilgi verdi. Dünya’nın pek çok yerinden 28 konuşmacının katılımıyla gerçekleşen, Mobil Marketing Forum mobil pazarlamanın dününü, bugününü ve yarınını masaya yatırdı.
Forum’un ikinci gününde sabah oturumunda konuşma yapan BrandSpark Başkanı Robert Levy “Pazarlama Mobile Doğru Gidiyor : Satınalma’ya giden Yola Yardımcı Olmak” araştırması ile Tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını ve tercihlerini ortaya koyduklarını ve Mobil’in bunları nasıl etkilediğini belirtiyor. Araştırmaya göre ;
- Akıllı telefonlar, Türk tüketicisi için standart aksesuarlardan: Neredeyse online populasyon içindeki 10 alışverişçiden 6 tanesin akıllı telefonu var ve diğer taraftan da olmayanlardan her iki tanesinden 1 tanesi almayı planlıyor.
- Akıllı telefon kullanımında aplikasyonlar oldukça yoğun. 10 akıllı telefon kullanıcısından 8 tanesi sadece E-Mail ve web tarayıcısı haricinde aplikasyon kullanıyor.( Facebook, hava durumu ve harita aplikasyonları ile haber aplikasyonları en çok kullanılan aplikasyonlar. Bunları oyun ve bankacılık aplikasyonları takip ediyor.)
- Türk tüketicisi şu anda ürün bilgisine bağlı durumda ve mağaza içindeyken bunları akıllı telefonundan inceliyor: %64’ü düzenli olarak online alışveriş yaptıklarını belirtiyor
- 10 kişiden 7 tanesi müşteri ödüllerinden, sosyal network’lerdeki arkadaş tavsiyelerinden ve online tüketici değerlendirmelerinden gelen ürün tavsiyelerine güveniyor.
- Mutfak alışverişi yapanların %54’ü liste kullanırken, bunların sadece %14’ü ürünlerin markasını seçmiş durumda. Büyük çoğunluk, marka seçimi ile son kararlarını mağazanın içindeyken yapıyorlar.
- Şu anda alışveriş yapanların %60’ı broşürleri sebze/meyve alışverişleri sırasında ne alacakları ile ilgili olarak ana fikir kaynağı olarak görüyor.
- Broşürler ve mağaza içi tabelalar/görseller alışveriş yapanlara daha zengin bilgi sunmak üzere mobil teknolojiyi bir kaldıraç olarak kullanabilirler.
Akıllı Telefon Araştırması
MMA Forum’un ikinci gününde “Akılllı Telefon Araştırması” nın sunan NielsenYönetici Direktörü Michalis Photioise katılımcılarla akıllı telefon kullanıcılarının profilleri, kullanım alışkanlıkları ve tercihlerini paylaştı.
Nielsen; cep telefonu üreticilerine, operatörlere ve perakendecilere, stratejilerinde yol göstermek ve yeni mobil dünyada tüketicileri kazanabilmelerine yardımcı olmak için, Türkiye’deki akıllı telefon sahipleri ile Akıllı Telefon Araştırması’nı Nisan – Haziran 2012 aylarında ikincisini gerçekleştirdi. Bu araştırmanın öne çıkan bulgularından bazıları şu şekilde :
- Akıllı telefon kullanıcılarının sahip oldukları cihazlardan memnuniyeti oldukça yüksek – ortalamada 10 üzerinden 8,6 puan. En yüksek memnuniyet 9,2 ile Apple’da. Sırasıyla RIM Blackberry 8,7; Samsung 8,6; Nokia 8,4 ile takip ediyor.
- Akıllı telefon kullanıcıları arasında favori görünen telefon markaları sırasıyla Nokia 37%, Apple 31%, Samsung 17%, RIM Blackberry 6%. Geçen seneye göre önemli değişimler sözkonusu. Nokia 54% den 37% ye gerilerken; Apple 23% ten 31% e ve Samsung 12% den 17% ye yükseliş göstermiş.
- Son altı ay içinde satınalınan akıllı telefonlara baktığımızda 32% Symbian, 29% Android, 26% IOS öne çıkan 3 ana işletim sistemi olduğu görülüyor.
- Akıllı telefonlarda yapılan popüler aktiviteMesajlaşma ve İnternet Kullanımı bunu şarkı indirmek ve internet üzerinden şarkı dinlemek takip ediyor.
- Akıllı telefon kullanıcılarının 32% si son 30 gün içinde telefonu üzerinden mobil reklam aldığını belirtiyor
Mobil Reklama İlgi her geçen gün artıyor.
MMA Forum’da Türkiye’de Mobil Reklam Sektörü Araştırmasını Katılımcılar ile paylaşan Xsight Ülke Direktörü Çiğdem Penn bu araştırmayı mobil endüstrideki temel oyuncuların Türkiye’deki mobil reklam hacmini arttırması için takip etmesi gereken adımları belirlemek üzere MMA ile ortaklaşa gerçekleştirdiklerini belirtti.
Çalışmada elde edilen sonuçların hem ajans hem de müşteri tarafından sektör profesyonelleriyle yapılan görüşmeler sonucunda elde edildiğini belirten Çiğdem PennÖne çıkan en önemli sonuçlardan birisininmobil reklamcılığa olan ilgi olduğunu belirtti. Araştırmanın kısaca sonuçları ;
- Katılımcıların yarısından fazlası mobil reklamcılıkla ilgili bilgi sahibi olduğu ve daha fazla öğrenmeye hevesli olduklarını belirtmiştir. Katılımcıların % 85’ i mobil reklamla ilgili daha fazla bilgi almak istediklerini belirtmişlerdir.
- Sektör geneline bakıldığında, mobil reklamcılık yenilikçi; pazarlamanınım yeni olmazsa olmazı olarak algılanmaktadır. Reklam verenlerin % 68 ‘ , mobil pazarlamaya kaynak ayırmaktadırlar.
- Özellikle ölçülebilirlik ve interaktiflik açısında mobil reklamın diğer reklam kanallarının önüne çıktığı görülmektedir.
- Hem müşteriler hem de ajanslar gelecek bir yıl, mobil reklamın daha da büyüyeceğine inandıklarını ifade etmişlerdir. Dolayısıyla Türkiye’de mobil reklamcılık, gelecek yıllarda daha da önem kazanacak bir potansiyel pazar olarak görülmektedir.
Son Yorumlar