Online pazarlama çerçevesinde 2012 yılını degerlendiren ve 2013 yılına iliskin öngörülerini paylasan Yellow Medya Ürün Müdürü Gürkan Ketenciler, sosyal, lokal ve mobil platformları bir araya getiren SoLoMo’nun yıla damga vuracagını belirtti. 2012’nin online pazarlama alanında
müsteri odaklı uygulama ve kampanyaların öne çıktıgı bir yıl olduguna deginen Ketenciler, “Online pazarlamanın olmazsa olmazı olarak görülen banner’lar, önceki yılların aksine, 2012’de sadece ziyaretçi trafiginin yüksek oldugu sitelere degil, potansiyel müsterilere ulasılabilecek sekilde, odaklı
bir biçimde yayınlandı. Video sitelerine olan ilgi artarken, ‘Pre-roll’ olarak da adlandırılan video önü reklamlar da bu yıl pazarlama profesyonellerinin öncelikli tercihleri arasında yer aldı” diye konustu. ‘Sosyal tüketici’ kavramı… Sosyal agların kullanımın artması ile birlikte 2012 yılında ‘sosyal vatandas’ ve ‘sosyal tüketici’ kavramlarının hayatımıza girdigini belirten Ketenciler, “Facebook ve benzeri sosyal aglar, yas, cinsiyet ve ilgi alanları gibi kategori bazında reklam olanagı sagladıgı için, bu tür platformlardaki reklamların tıklanma oranı da yükseldi. Markalar grup indirim ve grup alısveris siteleri ile ortaklasa yaptıkları kampanyalarsayesinde yine online ortamda marka bilinirligi yaratmayı da basardılar” ifadelerini kullandı. Akıllı telefon ve tablet bilgisayar
kullanımındaki artısın 2012’de online pazarlamayı biçimlendiren olguların basında geldigini vurgulayan Ketenciler, “Alım gücü yüksek kesimin sürekli yanında bulundurdugu internete
baglı akıllı cihaz sayısının artması ile birlikte mobil uygulamalara olan talep de önemli oranda arttı. Markalar bu kapsamda kurumsal iPhone ve Android uygulamaları gelistirerek kullanıcılara mobil ortamda da ulastılar. Mobile yönelik bu trendin 2013 yılında da sürecegini rahatlıkla söyleyebiliriz” dedi. “Firmaların yüzde 36’sının internet sitesi yok”
Sirketlerin 2012 yılında online platformlarda yaptıkları en büyük hataya da deginen Gürkan Ketenciler, su bilgileri verdi: “Türkiye’nin en büyük firma rehberi Yellow.com.tr’nin veritabanında bulunan 800 bini askın firmayı kapsayan analizimize göre, ülkemizdeki firmaların sadece yüzde 36,6’sının internet sitesi bulunuyor. Dahası, bu web sitelerinin de sadece yüzde 1’i mobil cihazlarla uyumlu. Online ve mobil platformların bu denli yogun kullanıldıgı bir dönemde, rakamların bu kadar düsük olmasının pazarlama açısından yapılmıs çok büyük bir hata oldugunu düsünüyorum. Bunun dısında, yine sosyal agların bu kadar çok kullanıldıgı günümüzde birçok firmanın Facebook, Twitter, LinkedIn ve Foursquare gibi sosyal medya platformlarında varlıklarının olmaması
gerçekten kabul edilir bir durum degil.” SoLoMo’yu kullanan kazanacak… 2013 yılına damgasını vuracak en önemli konunun SoLoMo olacagını öngördüklerini ifade eden Ketenciler, “Sosyal, lokal ve mobil sözcüklerinin kısaltması olan SoLoMo’yu ileri görüslü her pazarlama profesyonelinin bir an önce hayata geçirmesi gerekiyor. Kısaca, ‘firmaların satıs ve hizmet noktalarının sosyal, lokal ve mobil platformlardan erisilebilir olmasını saglamak’ seklinde ifade edebilecegimiz SoLoMo konseptinin en önemli bileseni ise ‘LBE’ yani ‘Lokasyon Bazlı Etkilesim’. SoLoMo ve Lokasyon Bazlı Etkilesimin baslangıç noktası ise, satıs/hizmet noktalarının harita üzerinde konumlandırılmasını saglayan enlem-boylam (Cografi Konumlandırma) bilgisine sahip olmaktır diyebiliriz. Online pazarlama yöntemlerini kullanarak satın alma kararına yakın bir anda müsterisine ulasabilen firmanın tek yapması gereken, müsterisini dogru satıs noktasına ulastırabilmektir. Bunun için de SoLoMo son derece etkili çözümler sunuyor” diye konustu. 2012’de kullanılmaya baslayan ‘içerik pazarlama’ yönteminin de 2013’ün trendleri arasında yer alacagının altını çizen Ketenciler, “Içerik üretmek, bu içerigi paylasarak potansiyel müsterilerin ilgisini çekmek ve bu içerik sayesinde müsteri ile etkilesim kurmak seklinde özetleyebilecegimiz içerik pazarlamayı, etkilesimden kâr olusturacak bir müsteri hamlesi yaratmak seklinde degerlendiriyoruz. Müsterilerin karar verme anında kendilerine sunulacak herhangi bir tanıtım e-postası, mikro site, web sitesi ya da herhangi bir dijital içerik, içerik pazarlama araçları arasında yer alan bazı unsurlar olabilir. Potansiyel müsterisi ile bu baglamda etkilesimini kuvvetli tutan firma ve markalar 2013’ün kazananı olacaklar” ifadelerini kullandı. Online pazarlamada yeni dönem… Online pazarlamada yeni bir dönemin basladıgına dikkat çeken Gürkan Ketenciler, “Firma ve marka sahipleri unutmamalı ki alısılagelen online pazarlama konsept ve yöntemleri günümüz kosullarında düsündükleri kadar etkili olmayabilir. Marka ve firma sahipleri LBE ve içerik pazarlaması gibi yeni etkilesim kanallarını kesfetmeli ve kullanmaya baslamalılar. Interneti daha etkin kullanmak isteyen firmalar müsterilerini tanımalı, egilimlerini bilmeli ve ilgi odagında yer alan online mecraları kesfetmeli. Etkili içerikle üretip müsteri etkilesimi saglamanın yanı sıra, kullanıcıyı dogru satıs noktasına ulastırmak için satıs hizmet noktalarının dijital online platformlarda varlıgını saglamak da firmaların dikkat etmeleri gereken konular arasında yer alıyor” diye konustu
Son Yorumlar