Online pazarlama çerçevesinde 2012 yılını degerlendiren ve 2013 yılına iliskin öngörülerini paylasan Yellow Medya Ürün Müdürü Gürkan Ketenciler, sosyal, lokal ve mobil platformları bir araya getiren SoLoMo’nun yıla damga vuracagını belirtti. 2012’nin online pazarlama alanında müsteri odaklı uygulama ve kampanyaların öne çıktıgı bir yıl olduguna deginen Ketenciler, “Online pazarlamanın olmazsa olmazı olarak görülen banner’lar, önceki yılların
aksine, 2012’de sadece ziyaretçi trafiginin yüksek oldugu sitelere degil, potansiyel müsterilere ulasılabilecek sekilde, odaklı bir biçimde yayınlandı. Video sitelerine olan ilgi artarken, ‘Pre-roll’ olarak da adlandırılan video önü reklamlar da bu yıl pazarlama profesyonellerinin öncelikli tercihleri arasında yer aldı” diye konustu.
‘Sosyal tüketici’ kavramı… Sosyal agların kullanımın artması ile birlikte 2012 yılında ‘sosyal vatandas’ ve ‘sosyal tüketici’ kavramlarının hayatımıza girdigini belirten Ketenciler, “Facebook ve benzeri sosyal aglar, yas, cinsiyet ve ilgi alanları gibi kategori bazında reklam olanagı sagladıgı için, bu tür platformlardaki reklamların tıklanma oranı da yükseldi. Markalar grup indirim ve grup alısveris siteleri ile ortaklasa yaptıkları kampanyalar sayesinde yine online ortamda marka
bilinirligi yaratmayı da basardılar” ifadelerini kullandı.
Akıllı telefon ve tablet bilgisayar kullanımındaki artısın 2012’de online pazarlamayı biçimlendiren olguların basında geldigini vurgulayan Ketenciler, “Alım gücü yüksek kesimin sürekli yanında bulundurdugu internete baglı akıllı cihaz sayısının artması ile birlikte mobil uygulamalara olan talep de önemli oranda arttı. Markalar bu kapsamda kurumsal iPhone ve Android uygulamaları gelistirerek kullanıcılara mobil ortamda da ulastılar. Mobile yönelik bu trendin 2013 yılında da
sürecegini rahatlıkla söyleyebiliriz” dedi. “Firmaların yüzde 36’sının internet sitesi yok”
Sirketlerin 2012 yılında online platformlarda yaptıkları en büyük hataya da deginen Gürkan Ketenciler, su bilgileri verdi: “Türkiye’nin en büyük firma rehberi Yellow.com.tr’nin veritabanında
bulunan 800 bini askın firmayı kapsayan analizimize göre, ülkemizdeki firmaların sadece yüzde 36,6’sının internet sitesi bulunuyor. Dahası, bu web sitelerinin de sadece yüzde 1’i mobil cihazlarla uyumlu. Online ve mobil platformların bu denli yogun kullanıldıgı bir dönemde, rakamların bu kadar düsük olmasının pazarlama açısından yapılmıs çok büyük bir hata oldugunu düsünüyorum. Bunun dısında, yine sosyal agların bu kadar çok kullanıldıgı günümüzde birçok firmanın Facebook, Twitter, LinkedIn ve Foursquare gibi sosyal medya platformlarında varlıklarının olmaması
gerçekten kabul edilir bir durum degil.” SoLoMo’yu kullanan kazanacak… 2013 yılına damgasını vuracak en önemli konunun SoLoMo olacagını öngördüklerini ifade eden Ketenciler,
“Sosyal, lokal ve mobil sözcüklerinin kısaltması olan SoLoMo’yu ileri görüslü her pazarlama profesyonelinin bir an önce hayata geçirmesi gerekiyor. Kısaca,
‘firmaların satıs ve hizmet noktalarının
sosyal, lokal ve mobil platformlardan
erisilebilir olmasını saglamak’ seklinde
ifade edebilecegimiz SoLoMo konseptinin
en önemli bileseni ise ‘LBE’ yani ‘Lokasyon
Bazlı Etkilesim’. SoLoMo ve Lokasyon
Bazlı Etkilesimin baslangıç noktası
ise, satıs/hizmet noktalarının harita
üzerinde konumlandırılmasını saglayan
enlem-boylam (Cografi Konumlandırma)
bilgisine sahip olmaktır diyebiliriz. Online
pazarlama yöntemlerini kullanarak satın
alma kararına yakın bir anda müsterisine
ulasabilen firmanın tek yapması gereken,
müsterisini dogru satıs noktasına
ulastırabilmektir. Bunun için de SoLoMo
son derece etkili çözümler sunuyor” diye
konustu.
2012’de kullanılmaya baslayan ‘içerik
pazarlama’ yönteminin de 2013’ün
trendleri arasında yer alacagının altını
çizen Ketenciler, “Içerik üretmek, bu
içerigi paylasarak potansiyel müsterilerin
ilgisini çekmek ve bu içerik sayesinde
müsteri ile etkilesim kurmak seklinde
özetleyebilecegimiz içerik pazarlamayı,
etkilesimden kâr olusturacak bir
müsteri hamlesi yaratmak seklinde
degerlendiriyoruz. Müsterilerin karar
verme anında kendilerine sunulacak
herhangi bir tanıtım e-postası, mikro
site, web sitesi ya da herhangi bir dijital
içerik, içerik pazarlama araçları arasında
yer alan bazı unsurlar olabilir. Potansiyel
müsterisi ile bu baglamda etkilesimini
kuvvetli tutan firma ve markalar 2013’ün
kazananı olacaklar” ifadelerini kullandı.
Online pazarlamada yeni dönem…
Online pazarlamada yeni bir dönemin
basladıgına dikkat çeken Gürkan
Ketenciler, “Firma ve marka sahipleri
unutmamalı ki alısılagelen online
pazarlama konsept ve yöntemleri
günümüz kosullarında düsündükleri
kadar etkili olmayabilir. Marka ve firma
sahipleri LBE ve içerik pazarlaması gibi
yeni etkilesim kanallarını kesfetmeli
ve kullanmaya baslamalılar. Interneti
daha etkin kullanmak isteyen firmalar
müsterilerini tanımalı, egilimlerini
bilmeli ve ilgi odagında yer alan online
mecraları kesfetmeli. Etkili içerikler
üretip müsteri etkilesimi saglamanın
yanı sıra, kullanıcıyı dogru satıs
noktasına ulastırmak için satıs hizmet
noktalarının dijital online platformlarda
varlıgını saglamak da firmaların dikkat
etmeleri gereken konular arasında yer
alıyor” diye konustu
Son Yorumlar