E-ticaretin hacmi büyürken ve kullanıcı sayısı artarken, uzun yıllardır geleneksel mağazacılık yapan şirketler de online perakendecilik alanına birer birer adım atıyor. Bu şirketlerin dikkat etmeleri gerekenlere yönelik hatırlatmalarda bulunan dijital pazarlama optimizasyonu şirketi Metrics34’ün Yönetim Kurulu Başkanı Levent Karaçam, “online” ve “offline” ayrımının iyi yapılması gerektiğine dikkat çekti
Metrics34 Yönetim Kurulu Başkanı Levent Karaçam, artık tüm geleneksel mağazacılar için online mağaza açmanın neredeyse bir zorunluluk halini aldığına dikkat çekti: “Bugüne dek perakende markaları ürün seçkisinden lokasyonuna kadar özenle hazırladıkları ve ‘flagship’ yani ‘amiral gemisi’ olarak adlandırdıkları mağazalarla gurur duydular. Ama artık e-ticaretin yükselişiyle birlikte online mağazalar da markalar için büyük önem taşımaya başladı, hatta tüketici algısını yönlendirir konuma bile geldiler. Artık markaların online dükkanlarının ‘flagship’ mağazaları olarak öne çıkmaya başladığını görüyoruz.”
Dijital pazarlama optimizasyonu şirketi Metrics34’ün Yönetim Kurulu Başkanı Levent Karaçam, geleneksel mağazacılıktan e-ticaret alanına adım atan şirketlerin dikkat etmeleri gerekenlere yönelik hatırlatmalarda bulundu.
Levent Karaçam, e-ticaretin hacmi büyürken ve her geçen gün daha çok sayıda kullanıcı e-ticaret müşterisi olurken, uzun süredir geleneksel mağazacılık yapan şirketlerin de bu yöne eğilmeye başladıklarına dikkat çekti. “Biz de pastadan pay alalım, internetten satış yapalım” yaklaşımı ile üzerinde yeterince çalışılmadan hayata geçirilen birçok online mağazanın bugün beklenen başarıya ulaşamadığına dikkat çeken Karaçam şunları söyledi:
“Geleneksel mağazacılıktan gelen şirketlerin internette yapacakları satış operasyonu için ellerini mutlaka sağlam tutarak bu işe başlamaları gerekiyor. Örneğin, online için kullanılan operasyon ve lojistik sistemlerinin ve e-ticaret altyapısının entegre bir biçimde kullanılması olmazsa olmaz diyebiliriz. Şirketler, bu sayede hem fiziksel mağazalarındaki, hem de online mağazalarındaki ürün ve stoklarını tek bir sistemden yöneterek mevcut tüm stokları kolayca takip edebilir, reklam ve tanıtım kampanyalarını daha verimli düzenleyebilirler.”
“Flagship” Mağazalar İnternete Taşınıyor
İnternet kullanımı ve e-ticaretin yükselişiyle birlikte perakendeciliğin de bir dönüşüm sürecine girdiğine dikkat çeken Metrics34 Yönetim Kurulu Başkanı Levent Karaçam, “Artık tüm perakende firmaları için online mağaza açmak neredeyse bir zorunluluk halini aldı” diyor. “Geleneksel perakendeciliğin kendine özgü kuralları bugün de tabii ki geçerli, ancak hem iş yapma biçimlerinde hem de tüketici tercihlerinde internet kullanımının perakendecileri belirli yönlü hareketlere zorladığı da bir gerçek. Bugüne dek perakende markaları ürün seçkisinden lokasyonuna kadar özenle hazırladıkları ve ‘flagship’ yani ‘amiral gemisi’ olarak adlandırdıkları mağazalara büyük önem verdiler, bu mağazalarıyla gurur duydular, özel tanıtımlar yaptılar. Ama artık e-ticaretin yükselişiyle birlikte online mağazalar da markalar için büyük önem taşımaya başladı, hatta tüketici algısını yönlendirir konuma bile geldiler.”
Levent Karaçam, “Artık markaların ‘flagship’ mağazalarının online dükkanları olmaya başladığını görüyoruz” diyerek sözlerini şöyle sürdürdü: “Tüketiciler bu mağazaları ziyaret ederek yalnızca alışveriş yapmıyor; ürünler ve marka hakkında bilgi sahibi oluyor; aklındaki sorulara yanıt arıyor ve bu ziyareti esnasında son derece önemli bir müşteri deneyimi yaşıyor. Hatta tüketici sokaktaki ya da AVM’deki bir mağazadan alışveriş yapacak olsa bile, ilgili markanın online mağazasını ziyaret ederek ürünleri inceleyip fikir edinmeye çalışıyor. Bir perakende markası da online mağazasına gelen bir tüketiciye en iyi müşteri deneyimini yaşatmak durumunda. Aksi takdirde markanın tüketicinin aklında ve kalbinde arzu ettiği şekliyle konumlanabilmesi mümkün değil.”
Online mağaza açan perakende markalarının genel olarak zayıf kaldıkları noktanın dijital pazarlama kanallarının verimli kullanımı olduğuna değinen Karaçam, “Online pazarlama çalışmalarına offline yaklaşımı ile başlamak ve bu şekilde sürdürmeye çalışmak, şirketlerin sorun yaşamalarına neden oluyor. Bu şekilde çalışıldığında, oluşan trafik hassas bir biçimde takip ve analiz edilemediği için, şirketler bir süre sonra ya tüm çalışmalarından vazgeçiyorlar ya da online pazarlama harcamalarını genel pazarlama bütçesi içinde değerlendirerek, gereğinden çok daha fazla harcamayı yanlış kampanya ve kanallara yapıyorlar” dedi.
Son Yorumlar