15 yıllık sektör deneyimli çalışanlarıyla, ileri teknoloji odaklı Ar-Ge çalışmalarını devam ettiren Vizyon ARGE, 8 yıldır bu tecrübesini ticarileştirmeyi başardı. Hatta bu başarı öyle noktalara geldi ki tüm dünyadaki teknoloji frmalarının dikkatini cezbetti. Bu noktada siber güvenlik alanında teknoloji şirketi olan Comodo’da bu noktaya ilgisini yönlendiren frmalardan biri oldu ve bünyesinde dört ürünle beraber Surgate frmasını satın aldı. Biz de bu Vizyon ARGE’nin başarılı çalışmaları ve son satın almayı konuşmak üzere Vizyon ARGE Yönetim Kurulu Başkanı Murat Balaban ile bir araya geldik…
Teknoloji Fabrikası Vizyon ARGE’nin 10 yıllık teknoloji gelişimini ve bu süredeki geliştirdiği teknolojileri anlatır mısınız?
Vizyon ARGE, teknoloji firmaları üreten bir firma. Fabrika yapan fabrika yani. O nedenle ‘Teknoloji Fabrika’sıyız diyoruz. İş fikirlerini çekirdekten alarak pazar analizi, Ar-Ge ve yazılım geliştirme gibi süreçleri tamamlayarak bir ürüne dönüştürüyoruz. Satış, pazarlama, finans, operasyon ve idari anlamda kendi ayakları üzerinde durabildikleri aşamada da şirketleştiriyoruz. Kısacası teknoloji üreten şirketler üretiyoruz. Bunu yaparken her teknolojiye yatırım yapmıyoruz. Örneğin e-ticaret gibi iş fikirleri bizim odağımıza girmiyor. İş fikirlerinin altyapı teknolojileri üzerine olması, orijinal olması ve küresel pazarda bir yenilik yaratması bizim için önem taşıyor. Markalaşan Surgate Labs ve Inseptra Sytems şirketleşme yolunda ilerliyor. Önümüzdeki süreçte, yatırımlarımız sadece kendi iş fikirlerimizle sınırlı kalmayacak. Öncelikle ekibimizin ve tüm girişimcilerin iş fikirlerini değerlendireceğiz. 15 yıldır sektörde dirsek çürütmüş, ileri teknoloji odaklı Ar-Ge yapan çok kaliteli bir ekibimiz var. 8 yıldan beri de bu tecrübesini ticarileştirdi, kurumsallaştırdı. Kolay kolay cesaret edilemeyecek, teknolojik olarak zor, dünya devlerinin parsellediği pazarlar için, ülkemizin yüzünü ağartan birçok marka ve ürün ürettik bugüne kadar. Geçen sekiz yılın hasılatı, uluslararası pazarlara açılma yolunda üç global marka, bu markalar altında üretilmiş on ürün. İthal ikamesi olarak, normalde yabancı ürünlerle karşılanabilecek stratejik ihtiyaçları karşılama noktasında bugüne kadar milyonlarca dolar tasarruf sağladılar ülkemize. Satışını gerçekleştirdiğimiz 10 ürünümüz 2 marka altında odaklanıyor. İki farklı marka ve iki farklı teknoloji alandan bahsediyoruz. Bunlar güvenli mesajlaşma teknolojileri üzerine çalışmalar yaptığımız Sur GATE Labs ve yeni nesil ağ teknolojileri üzerine çalışmalar gerçekleştirdiğimiz Inseptra Systems. Bu iki marka haricinde, şu anda yoğun Ar-Ge faaliyetleri yürüttüğümüz ve bu yıl sonunda piyasaya sunacağımız ürünümüzü konumlandıracağımız yeni bir markamız da yolda. Bu markamızda da özellikle web güvenliği özelinde ürünlerimiz yer alacak.
Birçok yabancı geliştirici frmalara karşı bir Türk frması olarak Türkiye’de teknoloji üretmenizi ve rakipleriniz ile olan teknolojik yarıştaki konumunuzu anlatır mısınız?
Ülkemiz gibi gelişmekte olan ülkelerde, odağında yoğun araştırma geliştirme faaliyetleri içeren ürünlerin ticarileşebilmesi, olasılık ihtimalleri ile beraber değerlendirildiğinde, girişimcilere cesaret veren bir manzara resmetmez. Olasılık ihtimallerine bakarsanız, varsa azıcık eforunuz veya sermayeniz bunu rant getirisi yüksek sektörlerde değerlendirmeniz daha akıllıca olabilir. Sanayii ve kalkınma politikalarının oturmadığı, kurumsallaşmadığı ülkelerde, teknoloji girişimciliği biraz deli işi aslına bakarsanız. Bugüne kadar ekip olarak, firmalarımız olarak çok ciddi sınavlardan geçtik, teknik olan-olmayan birçok zorluklara göğüs gerip bugünlere kadar gelebildik. Zor bu iş deyip havlu atsaydık, bu kararımızı destekleyecek birçok olumsuzluk mevcuttu. Biz inat ettik, vatanınızda kalıp, ülkemizde teknoloji ürettik. Kat ettiğimiz mesafeyi değerlendirmek için küresel rakiplerimize bakıyor, onların durumuna göre boyumu posumuzu ölçüyoruz. Ar-Ge ve ürün kalitesi olarak değerlendirdiğimizde küresel rakiplerimizle boy ölçüşebilecek seviyede olduğumuzu gururla söyleyebilirim. Yerel pazarda birçok global vendor’la girdiğimiz yarışta ipi göğüsleyip fırsatları satışa çevirdik. Ürünlerimiz ve teknolojilerimiz hem maliyet avantajı sağlıyor, hem de yerli üretici olmamızın sağladığı çeviklik ve esnekliği müşterimiz için çok önemli bir avantaj haline getirebiliyoruz.
Bir Türk frması olarak geliştirdiğiniz teknolojilerin dünyaca ünlü muadillerine karşı artılarını anlatır mısınız?
Inseptra Systems markamız altındaki ürünlerde kullandığımız paket işleme ve yönlendirme motoru, yüzde yüz firmamız mühendisleri tarafından tasarlandı ve geliştirildi. Rakibimiz olan birçok global vendor’un elinde böyle bir teknoloji yok. Bize hem teknoloji hem maliyet avantajı sağlayan çok önemli bir asset bizim için. Diğer yandan Surgate Labs markamızın amiral gemisi ürünü Surgate Antispam Gateway ürünü bağımsız test ve derecelendirme kuruluşu West Coast Labs tarafından çok zor bir teste tabi tutuldu. Test neticesinde ürün, antispam tarama kriterlerine göre yüzde 99 başarı ile Premium Sertifika ile ödüllendirildi. Bu seviye birçok tanınmış global vendorün ulaşamadığı bir başarıydı. Dünya SSL pazarının yüzde 30’unu elinde bulunduran Comodo firması geçtiğimiz Ağustos ayı içinde Surgate Labs’ı, şirket stratejileri içinde önemli bir yere koyup satın aldı. Dünyada kendi paket işleme ve yönlendirme motoruna sahip firma sayısı bir elin parmaklarını geçmez. Inseptra Systems bu firmalardan biri. Dünyada 5 milyar dolar büyüklüğü bulan bir pazara hitap ediyor. Diğer yandan, bu yılın sonunda piyasaya süreceğimiz siber güvenlikle ilgili bir ürünümüzün hazırlıkları da hızla devam ediyor. Web güvenliği, hedef odaklı siber saldırı korumasını tek cihazda sağlayacak yenilikçi bir ürünümüz bu. Çok sıkı bir takvimimiz var, Ar-Ge’miz çok yoğun bir şekilde çalışıyor. Şimdilik Hisar kod ismini verdiğimiz bu ürünümüz de Inseptra ve Surgate gibi markalaşacak.
Comodo gibi önemli bir güvenlik markası Surgate frmanızı satın aldı. Bu konuda bilgi verebilir misiniz?
Surgate, Vizyon ARGE’nin, teknoloji fabrikamızın ilk teknoloji firması. Bünyesindeki dört ürünle beraber Comodo tarafından satın alındı. Özellikle Surgate Antispam Gateway ürünü Türkiye’de birçok firmanın, kamu kurumu ve üniversitenin yıllardır güvenle kullandığı çok başarılı bir ürün. İçlerinde McAfee, Symantec, Cisco gibi büyük vendorlerin olduğu son derece rekabetçi bir pazarda alan kazanmaktaydı. Markayı globale açmak için olası işbirlikteliklerini değerlendirdiğimiz esnada, Comodo fırsatı doğdu. Süreç gayet hızlı ilerledi, Comodo CEO’su Melih Bey’in bu topraklardan yetişen bir Türk girişimci olması da süreci hızlandırdı, çok kısa zamanda, üç ay gibi bir zaman zarfında, iki taraf için de mutlu bir sonla neticelendi. Bundan sonraki süreçte Comodo, Vizyon ARGE’den yerelde aldığı bayrağı, markayı ve ürünlerini uluslararası pazarlarla tanıştırarak çok daha iyi yerlere taşıyacak. Bütün ürün ve markalarımızda hedefimiz global pazarlar. Yerelde rüştünü ispat eden Surgate’in globale açılma zamanı çok gelmişti. Bu bağlamda globale açılım alternatiferini değerlendirdiğimiz bir sürece girdik. Burada izlenebilecek farklı stratejiler vardı. Alternatif stratejiler bağlamında birkaç farklı firma ile görüşme yaptık. Bizim en temelde üç önemli kriterimiz vardı; Birincisi, iş birliği yapacağımız firma teknoloji firması olmalıydı. Teknolojimizi devralacak ise şayet, bu teknolojinin gelişmeye devam etmesi için bunu bir kriter olarak belirlemiştik. Diğer yandan; ürünümüzün ilgili firmanın ürün ve çözüm portföyüne yüzde yüz uyum sağlaması gerekliydi. Siz altın üretiyorsanız, gidip bunu bir demirciye hammadde olarak satmaya çalışmazsınız. Altın üretiyorsanız, eğer bir sarraf ile muhatapsanız ancak bir anlam ifade eder ürettiğiniz şey. Üçüncü kriterimizde, işbirliğine gireceğimiz firmanın, hali hazırda oturmuş, globalde rahat iş geliştirip satış yapabilen bir kanal yapısının olmasıydı. Comodo, yüzde 100 teknoloji firması. Yoğunlaştığı alan da siber güvenlik. Bu noktadan baktığımızda gördük ki, Surgate, Comodo’nun odak alanına bire bir uyan bir ürün. Dünya SSL sertifika pazarının yüzde 30’una hakim. Bu pazarı yöneten büyük bir kanal yapısı da oluşturmuş. Bütün bunları beraber değerlendirdiğimizde Comodo’nun doğru firma olduğu kanaati oluştu ve görüşmeler başladı.
Comodo’nun Surgate markasını alma sebepleri nelerdi? Bu satın alma sonrasında Comodo’nun Türkiye pazarına yönelik projeleri nasıl şekillendi?
Comodo’nun antispam pazarının isteklerini karşılayabilecek bir teknoloji arayışı vardı. Bu noktada değerlendirdikleri firmalardan biri de Surgate Labs oldu. Surgate Labs teknolojilerinin teknik seviyesi gayet ileri düzeyde. Birçok global vendor’ün önünde, yıldızlı bir ürün. Bağımsız test ve kalite laboratuvarı West Coast Labs, Surgate Antispam Gateway’in spam yakalama başarısını daha önce test etmiş ve yüzde 99 üzerinde başarı tespit etmişti. Bu nedenle ürün en üst seviye Premium Certificate ile ödüllendirilmişti. Diğer yandan, bu ürünleri büyük memnuniyetle yıllardır kullanan Telekom, enterprise ve kamu tarafındaki birçok saygın ve mutlu müşteri Comodo’nun kararını bizden yana kullanmasında etkili oldu. Comodo, ürünü Türkiye pazarı için değil küresel pazarları için satın aldı. Küresel ölçekteki yeni stratejileri bağlamında bir ürün portföyü oluşturuyor. Antispam tarafındaki tercihleri Surgate tarafında oldu.
Son Yorumlar