Sektörün önemli oyuncularından olan Anadolu Bilişim Hizmetleri’nin son dönemini değerlendirmek, yapılan yeni yatırımlar hakkındaki gelişmeleri öğrenmek ve sektörün geleceği hakkındaki öngörülerini almak üzere Anadolu Bilişim Kurumsal Uygulama Hizmetleri Direktörü Atakan Karaman ile bir söyleşi gerçekleştirdik. Karaman röportajımızda Datacenter tarafında mutlaka bir altyapı standardizasyonun getirilmesi gerektiğine dikkati çekerken, Anadolu Bilişim olarak geçen yıl gerçekleştirdikleri bilinçlendirme ve olgunlaştırma yatırımlarının bu sene karşılığını aldıklarını söyledi…
Atakan Karaman
Anadolu Bilişim Kurumsal Uygulama Hizmetleri Direktörü
Anadolu Bilişim olarak hedef ve hizmetleriniz doğrultusunda genel bir değerlendirmede bulunur musunuz?
Son 6 aylık takvimimize baktığımızda tüm hizmetlerimiz kapsamında yılı yüzde 110 ile bütçemizin üzerinde kapattığımızı görüyoruz. Hizmet gelirlerimizi ayrıştırdığımızda Data Center tarafındaki gelirlerimizde artış yakaladık. Proje bazlı gelirlerimiz artarken Data Center tarafında da oransal artış yaşadık. Bunun nedenini de geçtiğimiz yıl bulut bilişim tarafında hem bizim hem de sektör oyuncularının yapmış olduğu bilgilendirme çalışmaları olarak düşünüyoruz. Sektör oyuncularının bu çalışmaları sonucunda Pazar da o tarafa yönlendirildi. Bunun yanı sıra yeni nesil IT yöneticilerinin operasyondaki işleri için dış kaynak kullanmayı tercih etmesi ve iş süreçlerine katkısı olacak stratejik konulara odaklanmak istemesini gösterebiliriz. Bu ve benzeri etkenlerin bütünü bizim Data Center tarafında hem oransal hem de cirosal gelirlerimizin artışını sağladı. Geçtiğimiz yıl Anadolu Bilişim olarak bu alanda bilinirliliğimizi ve fırsatlarımızı artırmak yönünde çok tanıtım yaptığımız bir yıldı. Bulut bilişim tarafında hem Amazon ile hem de Microsoft’un Azure teknolojileriyle birlikte çalışma platformu oluşturduk. Şirketler önceden kısıtlı verilerini buluta taşırken bugün duydukları güven sonrasında tüm verilerini bize teslim etmiş durumda. Şirketlerdeki hibrit yapının buluta geçişi tetiklediğini düşünüyorum. Günümüzde artık bulut bilişim Genel Müdürler, CIO’ler ve CFO’lar nezdinde konuşulmaya başlandı. Pazardaki bu algı değişimi biz ve bizim gibi işletmeler için fırsat. Burada kritik olan nokta işletmelerin hizmetleri nasıl alacağıdır. Bu noktada sundukları hizmetlerine katma değer katabilen firmalar ön plana çıkacak. Sadece hosting hizmeti sağlayan firmalar pazarda kendilerine yer bulamayacak. Bunun olmaması için de şirketlerin iş ortaklıklarına gideceklerini düşünüyorum. Anadolu Bilişim olarak biz bu süreçteki tüm hizmetleri kendi kadrolarımızla sağlıyoruz.
Datacenter tarafında standart gerekiyor…
Veri merkezi pazarı Türkiye’de hızla büyüyor ve artık şirket satın almaları ön plana çıkmaya başladı. Datacenter tarafında Türkiye’de bir standardizasyon bulunması gerekiyor. Türkiye’deki yetkililerin datacenter standardizasyonu konusunda bir çalışma içerisinde olduğunu biliyorum. Bu olması gereken bir çalışmadır. Veri Merkezi hizmetleri sadece kapalı alan içerisinde iki soğutma ünitesiyle hizmet vermeye çalışmak olmamalı. Bu konuda yeterli regülasyon olmadığı için de hizmet bedelleri arasında da farklılıklar ortaya çıkıyor. Çok daha önemli önceliği bu alanda kuralları belirleyen teknik altyapı standardının belirlenmesi gerekmektedir.
İş Sürekliliği ön plana çıktı…
Anadolu Bilişim olarak son 6 ayımızda hizmet verdiğimiz kurumlarla aramızda geçen en önemli konu başlığı “İş Sürekliliği” konusu oldu. Olağanüstü durumlarda kurumlara sunduğumuz hizmetin devamlılığını Ankara’daki veri merkezimizden sağlıyoruz. Şirketler iletişimin kesildiği anda diğer taraftan çalışmaya devam etmek istiyorlar. Artık şirketler felaket durumunda dahi 1-2 saatlik kesintinin kendileri için çok uzun süreler olduğunu paylaşıyorlar ki, şu anda bu talep normal şartlarda oluşuyor. Biz de altyapılarımızı bu istekler doğrultusunda düzenledik. E-dönüşüm bu değişim konusunda belirleyici oldu. GİB tarafından şirketlerden e-Fatura’da kesintisizlik talebinin “İş Sürekliliğini” tetiklendiğini düşünüyorum. Bir diğer nedeni de artık firmaların e-ticarete ciddi anlamda yatırım yapmalarıdır. Günümüzde işletmelerin cirolarındaki e-Ticaret’in rakamları artmaya başladı. İşletmeler dâhil oldukları pazarda kendilerine yer bulabilmek adına artık işlerinin mutlaka bir parçasını elektronik ortama taşımak zorundalar.
Ektiğimiz tohumların meyvelerini toplamaya başladık…
Geçen yıl bilinirliliğimiz adına yaptığımız çalışmalarımızın meyvelerini aldığımız bir dönem yaşıyoruz. Datacenter tarafında yeni anlaşmalara imza attık. Özellikle mevcut müşterilerimizin büyümesi de bizi pozitif yönde çok etkiledi. Paydaşlarımızın girişimleriyle birçok firma ile tanışma fırsatı bulduk. Portföyümüze yüzde 10 gibi yeni müşteri adresledik. Ana hedefimiz firmalar ile uzun dönemli anlaşmalar yapmak istiyoruz.
Projeleri canlıya geçirdik…
Geçen yıl aldığımız projeleri 2015 yılında canlıya geçirdik. Otomotiv sektöründe yedek parça ve yan sanayi üretimi yapan bir firmanın projesini gerçekleştirdik. Şimdi de aynı firmanın yurt dışındaki şirketlerine roll out yapacağız. Süt ve süt ürünleri kategorisinde pek çok ürünü bulunan bir firmanın projesini 1 Haziran’da teslim edeceğiz. Perakende sektörünün önde gelen firması Penti çoraplarının 1 Nisan itibariyle SAP projesini canlıya aldık. Bunların ötesinde yapmış olduğumuz projelerin ikinci fazına başladık. Projeler sonrası destek yapılarını faaliyete geçirdik. Anadolu Bilişim olarak SAP PcoE sertifikasını da yeniledik. SAP’nin PartnerEdge Channel programı dâhilinde iş ortaklarına verdiği SAP PCoE sertifikası, müşterilere üstün kalitede hizmet ve ürün ulaştırıldığını belgeliyor. Bu sertifika ile Anadolu Bilişim, SAP standartlarına uygun çözüm ve ürünlerin satış lisansıyla birlikte, SAP çözümlerinin müşteri ihtiyaçlarına yönelik uygulaması konusunda da uzmanlığını yeniden belgelemiş oldu.
Cirosal hedeflerinizin neresindesiniz?
2014 yılını yüzde 11 gibi bir ciro hedefiyle kapattık. 2015 bütçe oranımızı daha tutarlı düşünerek geçen yılki oranlarımızı hedefledik. İçinde bulunduğumuz dönemde daha fazla büyüme olacağını düşünmüyoruz. Biraz daha maliyetlerimizi kontrol etme hedefi içerisindeyiz. 2015 yılının herkes için tasarruf yılı olacağını düşünüyoruz. Özellikle döviz bazındaki değişim bunu tetikleyecektir. Sektörel bazlı düşünürsek temkinli bir yıl olacağını öngörüyoruz. Bu yıl alınan proje kararlarının uygulamalarının 2016’ya sarkacağını ve BT pazarının esas büyümesini 2016 yılında gerçekleştireceğini düşünüyoruz. Büyüme oranının da 2015 yılına göre 2 kat daha artacağına inanıyorum.
Bulut tarafındaki Pazar payınızı değerlendirir misiniz?
Bu konuda önce neye bulut dediğimiz konusunu netleştirmek lazım. Biz 1999 yılından bu yana Anadolu Grubuna bulut teknolojileriyle hizmet veriyoruz. Anadolu Grubu şirketlerinin hiçbir lokasyonunda sunucu bulunmaz. Hepsi bizim çatımız altında bulunuyor. Tüm şirketler bizden özel bulut (Private Cloud) anlamında hizmet alıyorlar. Genel bulut (Public Cloud) ve özel bulut (Private Cloud) konusunun ayrıştırılmasında biraz zorluk çekildiğini düşünüyorum. Bu sisteme göre Türkiye’de ve dünyada yıllardır yapılan merkezi yapı bu anlama geliyor. Bu noktada genel bulutu (Public Cloud) baz almak lazım. Siz orada bir platform koyuyorsunuz ve insanlar onun üzerinde serbestçe bir şeyler yapabiliyorlar. Özel bulut tarafında yüzde 8-10 arasında Pazar payına sahibiz. Pazarın genel bulut (public cloud) tarafta büyümesi gerektiğine ve bu kapsamda uygulama platformlarının yapılması gerektiğine inanıyoruz. Biz de pazar payımızı artırmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Ancak şu anki dinamiğin özel bulut (private cloud) tarafına doğru gittiğini görüyoruz. Birkaç yıl daha özel bulut tarafının çekiciliğini devam ettireceğini düşünüyorum. Biz teknolojik altyapımızla hem özel bulut hem genel bulut uygun ortak platformdan hizmet veriyoruz. Bulut tarafında büyümenin genel bulutta olacağını öngörüyoruz.
Hizmetleriniz grup içi ve dışı olarak nasıl değişim gösteriyor?
Anadolu Bilişim’in kurumsal ve yapısal temeli, 1983 yılında, Anadolu Grubu şirketlerinin tümüne Bilgi Teknolojileri alanında gerçek zamanlı ve etkileşimli yazılımları üretmek, grup şirketlerinde uygulamaya almak ve yaşatmak üzere kurulan Bilgi Sistemleri Koordinatörlüğü’ne dayanır. 2001 yılından itibaren Anadolu Grubu dışındaki şirketlere de hizmet vermeye başlamış ve 2004 yılı başında şirketleşerek Anadolu Bilişim adını almıştır. Şu an itibariyle hizmetlerimizin oranı grup içi yüzde 60, grup dışı yüzde 40 oranında bulunuyor. Sıfırdan başlayan grup dışı hizmetlerimizin oranı her geçen gün daha da artıyor. Hizmetlerdeki önümüzdeki dönem hedefimiz oranları yüzde 60 grup dışı, yüzde 40 grup içi olarak geliştirmek. Grup dışı büyüme oranımız yüzde 20 oranında gerçekleşti.
Son Yorumlar