Üye ağıyla Türkiye e-ticaret sektörünün yüzde 90’ını temsil eden Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD), 11 Ekim tarihinde Forrester Research’ün katkıları ve SAP’nin sponsorluğunda “Dijital Pazarlamada Liderlik” konulu bir etkinlik gerçekleştirdi.
Etkinlikte Forrester Research Dijital Pazarlama Başkan Yardımcısı Christine Overby da bir konuşma yaparak, dijital pazarlamanın geleneksel pazarlama alışkanlıklarını kökten değiştirdiğini belirterek, online alanda pazarlanacak markaların bile yeniden tasarlanması gerektiğini belirtti. Bunları yeni moda markalar olarak tanımlayan Overby, yeni moda markalar katmanın temelinde artık sadece pazarlamanın olmadığını söyleyerek ürün ve tecrübenin de önemli rol oynadığını söyledi.
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD), 11 Ekim tarihinde Forrester Research’ün katkıları ve SAP’nin sponsorluğunda “Dijital Pazarlamada Liderlik” konulu bir etkinlik düzenledi. ETİD üyelerine özel olarak gerçekleştirilen etkinlikte, Forrester Research Dijital Pazarlama Başkan Yardımcısı Christine Overby, e-ticarette “Yeni Moda Bir Marka Nasıl Oluşturulur?” ve “Yasal Bir Pazarlama Ortamı Olarak Mobil Alan” gibi konuları kapsayan iki ayrı konuşma yaptı. Ayrıca ETİD avukatı Bora Gemicioğlu “E-Ticarette Teşvikler”, Nielsen ise “E-Ticarette Ölçümleme” konularıyla etkinliğe katkı sağladı.
Markanız ne açıklıyor?
Forrester Research Dijital Pazarlama Başkan Yardımcısı Christine Overby, etkinlikte gerçekleştirdiği sunumlarında dijital pazarlamanın dünyada geldiği durumu ortaya koydu ve neden yeni moda markalar katmak gerektiğini anlattı.
Bu doğrultuda ABD ve Avrupa’nın mobil alışkanlıklarını değinen Overby, sunumunda yapılan bir araştırmaya da yer verdi. Buna göre ABD’de yaşayanların en çok SMS gönderme veya alma, internete erişim ve kişisel e-posta kontrolü için telefonlarını kullandıklarını görüldü. SMS gönderme veya almaya ABD’lilerin yüzde 69’unun ayda bir kez veya daha fazla yüzde 65’inin ise haftada bir veya daha fazla başvurduğu da çıkan sonuçlar arasındaydı. Internete erişimi ise ABD’de yaşayanların yüzde 51’i ayda bir kez veya daha fazla, yüzde 46’sı ise haftada bir kez veya daha fazla kullanıyor. Kişisel e-posta alma ve gönderme kategorisinde de aylık sonuçların yüzde 47, haftalık kullanımların ise yüzde 43’lük oranları göze çarptı.
Overby’ın sunumunda yer alan Avrupa’dan sonuçlar ise ABD ile farklılık gösterdi. Burada da en çok ilgi gören özellik SMS gönderme veya alma olmasına rağmen, ikinci sırada internete erişim, üçüncü sırada ise müzik dinleme yer aldı. Ayda bir defa ve daha fazla, haftada bir defa ve daha fazla kullanımların oranı ise SMS kullanımında yüzde 83 ve yüzde 73; internete erişimde yüzde 43 ve yüzde 38; müzik dinlemede ise yüzde 41 ve yüzde 33 olarak gösterildi.
Bu konuda potansiyel taşıyan ülkeler arasında yer alan Türkiye için öneriler de sunan Christine Overby, potansiyeli değerlendirmek için daha derin bir bakışa sahip olunması gerektiğini belirtti. Konuşmada; tüketicilerin neden mobil cihazlara başvurduğu, müşterilerin mobil kanal yoluyla markalarla nasıl iletişime girdiği ve cihaz bölümlemesinin bir pazarlamacının tüketicilere erişme yeteneğini nasıl etkilediği gibi konuların da ilerlemenin sağlanmasına katkıda bulunacağı ifade edildi.
Overby bu rakamlar ışığında “markanız ne açıklar?”, “yeni moda bir marka nedir?” ve “yeni moda bir marka nasıl oluşturulur?” gibi başlıklar üzerinden ilerleyerek dijital pazarlamada lider markalar arasında olmaya dair ipuçları da verdi.
Tecrübe, ürün ve pazarlamanın bir arada olması gerektiğinin üstünde duran Overby, dünyaca ünlü markalardan örnekleri dinleyicelerle paylaştı. Eski moda ve yeni moda markalar arasındaki farklara da değinen Christine Overby, eski moda markaların sadece pazarlamaya göre yapılandığını anlatırken yeni moda markalarda bu durumun pazarlama, ürün ve tecrübeye göre şekillendiğini belirtti. Eski moda markalarda önce söz verildiğini ve daha sonra gerçekleştirmek için çabalandığını da sözlerine ekleyen Overby, yeni moda markalarda bunun tersinin gerçekleştiğini söyledi. Önceden markaların sadece bir takım tarafından sahiplenildiği şimdi ise bu işin tüm şirket tarafından yapıldığı da ifade edilen farklar arasında yer aldı.
Yeni moda bir marka katma sürecinde atılması gereken üç adım üzerinde duran Overby bunları, “marka manifestosu yazmak”, “markayı gerçekleştirmek” ve “markayı pazarlamak” olarak açıkladı.
Insan, hedefler, strateji ve teknoloji
Christine Overby, etkinliğin ikinci bölümüne “Yasal Bir Pazarlama Ortamı Olarak Mobil Alan” başlıklı sunumuyla devam etti. Sunumda öncelikle mobil pazarlama kanalı stratejisinin geliştirilmesi için bir çerçeve çizildi. İnsan, hedefler, strateji ve teknoloji çerçevesinde mobil kullanıcı profilleri kategorize edildi.
Sunumun sonunda ise dijital pazarlamada rol almak isteyenlere “kendi mobil pazarlamanızın en iyi uygulamasını oluşturun” şeklinde bir öneri sunuldu. Bu cümleyi derinlemesine açıklayan Overby bunun; kullanıcının tam şu anda neye ihtiyacı olduğu, ekran boyutu ve mesaj uygunluğuyla ilgili olduğunu ifade etti.
Ikinci bölümün ardından etkinlik, SAP video gösterimi, Bora Gemicioğlu’nun “E-ticarette Teşvikler” konulu ve Nielsen’in “E-ticarette Ölçümleme” başlıklı konuşmalarıyla son buldu.
Son Yorumlar