Avaya Türkiye Ülke Müdürü Sinan Dumlu ile AvayaPartnerConnect Konferansında bir araya geldik. Sinan Dumlu, Avaya olarak sektöre sunmuş oldukları çözümlerden Arap Baharının iş ortakları için nasıl fırsata döndüğüne kadar birçok konuda açıklamada bulundu. Avaya olarak sektörün büyümesine yaptıkları katkıları aktaran Dumlu, Türk İT firmalarının yurt dışına açılmasının zamanının geldiğini belirtti…
Avaya’nın son dönem yatırımlarından ve gerçekleştirilen AvayaPartnerConnect Konferansı’ndan bahseder misiniz?
İçeriği, gündemi ve AVAYA için önemini anlatır mısınız?
Son dönemlerde Avaya olarak global krize rağmen firma satın almaya ve büyümeye devam ediyoruz. Firmaların kriz dolayısıyla küçülmeye gittiği dönemde biz yeni satın almalarımızla emin adımlarla ilerliyoruz. Bu kriz elbet bitecek. Biz bu kriz dönemi içerisinde tamamlayıcı gördüğümüz teknoloji alanlarında ya kendimiz ürün geliştirelim ya da ürün geliştirmenin risklerine karşılık olarak piyasadaki hazır olan iyi bir ürünü satın alalım düşüncesine sahibiz. Sonuç olarak Avaya hem yeni ürün çıkarıyor hem de yeni firma satın alıyor. 2010un sonunda Nortel’i satın almıştık.2012 yılında da Radvision firmasını satın aldık. Böylelikle önce ses ve çağrı merkezi alanında çözümler sunarken Nortel satın almasıyla data tarafına girdik. Son satın almamız Radvision ile de video konferans tarafında çözümler sunmaya başladık. Bununla birlikte Avaya olarak; ses, data ve videoyu entegre etme ve bir de kullanıcıların elinde bulunan cihazdan bağımsız olarak her cihaz üzerinden ses, data ve video iletişim sunuyoruz. Biz iPad’den ses taşıyoruz. Veya bizim sistemimizle iPad’denWi-Fi üzerinden bir masa telefonunu arayabiliyor, video konferans yapabiliyorsunuz. Yani bilgisayarınız, iPad’iniz, iPhone’unuz veya masanızdaki telefon arasında video konferans yapabiliyorsunuz. Avayayapmış olduğu satın almalarla bunu sağlamaya çalışıyor. Bu çözümleri iPhone veya Android cihazlar için belli ölçüler içerisinde bireysel kullanıcılar için bir aplikasyonla yapabilirsiniz, ama siz bu cihazla masanızda bulunan analog bir cihazı arayamazsınız. Biz Avaya olarak bunu sunuyoruz. Avaya’nın büyük resmi değişik iletişim sistemlerini entegre etmeye çalışıyor. Bunun için de hem ürün geliştirmeye hem de satın almalar yapmaya devam ediyoruz. Avaya Türkiye tek başınayken zaman içerisinde Mısır, Libya ve Sudan’dan sorumlu bir bölge merkezi haline geldi. Bunun altında yatan temel gerekçe de, burada daha kompleks teknolojilerin kullanılması ve bizim o bölgelere daha iyi destek verebileceğimizin düşünülmesidir. Bugün gerçekleştirmiş olduğumuz AvayaPartnerConnectKonferansı’da bunun bir devamı olarak gerçekleşiyor. Avaya iş ortaklarını bir araya getiriyor. Böyle konferanslar düzenleyerek yeni çıkarttığımız ürünler ve satın almalar hakkında iş ortaklarımızı güncelleme çalışmaları yapıyoruz. Bu toplantılar aslında bir zincir halinde gerçekleştiriliyor. Birincisi Dubai’de gerçekleştirildi. İkinci olarak İstanbul’da gerçekleştiriyoruz. Buradan sonra da Riyad’da ve Güney Afrika’da olacak. İş ortaklarımızı bu konuda serbest bırakıyoruz. Hangi konferansa katılmak istiyorlarsa oraya katılabiliyorlar. İstanbul’da Mısırlı iş ortaklarımızı ağırlıyoruz. Buda bir ölçüde Türkiye IT pazarının kapalı kalmasını engelleyerek, iş ortaklarımızın Türkiye dışında da iş yapmalarına imkan sağlıyor. Tüm iş ortaklarımızın böyle konferanslarda bir araya gelip birbirleriyle iletişim ve ortaklık gerçekleştirmelerine katkı sağlıyoruz. Küreselleşme noktasında Türkiye’nin örnek ülke olma noktasında diğer ülkelere farkını yansıtmaya çalışıyoruz.
Avaya olarak Drta Doğu ülkelerinde küçük ve orta ölçekli işletmelere yönelik sunduğunuz stratejik yatırımlar ve orta ölçekli piyasa çözümleri nelerdir?
Orta Doğu olarak ayrım yapmadanAvaya’nın her yere çözüm sunduğunu söyleyebilirim. Türkiye’de ve bize bağlı olan ülkelerde birkaç alana yatırım yapıyoruz. Çağrı merkezleri bizim güçlü olduğumuz bir alan ve bu alanda yatırımlarımıza devam ediyoruz. Son almış olduğumuz projeler kapsamında Türkiye’de yüzde 80’in üzerinde bir çağrı merkezi pazar payına sahip olduğumuzu söyleyebiliriz. Bir diğer içinde olduğumuz alan IP Telephone santralleri. Bunlarda da özellikle video ile entegrasyonu, cep telefonu ile entegrasyonu, iPad veya Android cihazlarında buna entegrasyonu noktasında çözümler sunuyoruz. Bu alanda örnek vermek gerekirse biz iPad cihazını telefona çeviriyoruz. Başka bir örnek Avaya’nınAndroid masa telefonu bulunuyor. Böylelikle hem onu telefon olarak kullanıyorsunuz hem de video ve sosyal ağlara desteği ile gündemden geri kalmıyorsunuz. Şu an için cep telefonlarında yaşanan değişimi masa telefonlarında da yaşatmaya çalışıyoruz. Günümüzde yapılan işe ve bulunulan zamana göre cihazda çeşitlenmeye gidiyoruz. Avaya olarak biz merkezi kutu oluyoruz. Bu merkezi kutu tüm cihazların bağlandığı ve birbirleriyle konuşabilmek için transform ettikleri bir cihaz haline geliyor. Dünyada bu hizmeti verebilen bizim dışımızda bir firma olduğunu düşünmüyorum.Sunduğunuz çözümler kapsamında
Orta Doğu bölgesinde özel sektör veya devlet sektörleri adına karşılaşılan iletişim sorunlarından ve buna karşılık gerçekleştirdiğiniz uygulamalarınızdan bahseder misiniz?
KOBİ gibi kurumlar başlangıçta fiyat konusunda çok hassas oluyorlar. Bir santrale, bir data şebekesine ihtiyacı olduklarını belirtiyorlar. Sadece onun yatırımını yapmak istiyorlar. Bu evet bir çözümdür ancak, KOBİ olsalar bile zaman içerisinde bir çağrı merkezine ihtiyaçları olduğunu farkediyorlar. KOBİ’ler her ne kadar maliyet baskısı altında iş yapıyor olsalar da çalışanlarının veya yöneticilerinin kullandıkları cihazları bulunuyor. Bunları da kurmuş oldukları sisteme entegre edip verimliliklerini artırmak istiyorlar. Bu istek de sonrasında şirkete ekstra maliyet getiriyor. Biz tüm bu istekleri tek bir kutu içerisinde çözüm olarak sunuyoruz. Hem santral olarak, hem akıllı cihazları üzerine bağlayarak hem de çağrı merkezi hizmeti sunuyoruz. Bunun yanında çok ofisli şirketlerde data hatları üzerinden ses taşıyıp faturalarını düşürüyoruz. Son olarak bir de BYOD(BringYourOwn Device) denilen kendi cihazını getir eğilimi başladı. Bu noktada çalışanların kişisel cihazlarının da sisteme entegre edilmesi gerekiyor. Fakat burada ortaya bir başka problem çıkıyor ki o da bu cihazların ve şirketin güvenliğinin sağlanmasıdır. Avaya’nın bu alanda küçük yazılımları bulunuyor. Şirketin hattına bağlanacak bir kişi kullanıcı ve şifreden sonra bizim yazılımımız devreye giriyor. Bilgisayarın sisteme bağlanması için gerekli uygulamalarının olup olmadığını, virüs programının güncel olup olmadığını kontrol ediyor, yoksa eğer gerekli düzenlemeleri yapmanız için sizi uyarıyor ve sisteme sonrasında bağlantınıza izin veriyor. Sistem bunlar yapılmadığı sürece de kullanıcıya sisteme bağlanma engeli koyuyor ve sadece internete çıkış hakkını tanımış oluyor. Avaya olarak KOBİ’lere tek bir kutuyla birçok imkan sağlamış oluyoruz. Bir de aldıkları kutu üzerinde ulaşmak istedikleri imkanları kullanmaya başladıklarında faturalandırıyoruz. Normalde kutu üzerinde bulunan ancak kullanmadıkları hizmetler için baştan para ödemelerini engelliyoruz.
Orta Doğu’daki gelişmelerin Avaya’nın bölgesel büyümesine etkisi ne yönde oldu? Bunun Türk pazarına yansımasını değerlendirebilir misiniz?
Bu gelişmelerin Türkiye’ye sağladığı yarar olarak iş ortaklarımızın yurt dışında iş yapmaya başlamalarını söyleyebilirim. Bu bence Türkiye’deki iş ortaklarının gelişimini sağlıyor. Mısır ve Libya’da artık Türk IT şirketlerini de iş yaparken görüyoruz. Avaya’nın Türkiye’deki bazı iş ortakları Mısır’daki iş ortaklarına bilgi transferinde ve karmaşık uygulamalarında destek veriyor. Arap baharı ile kaynaklanan bu bir takım sıkıntılar döneminde de biz yatırımlarımızı kesmedik. Avaya Mısır Ofisimiz hala devam ediyor. Birçok firmanın çekilmeyi tercih ettiği zamanda biz oradaki yatırımlarımızı kesmeyerek hatta daha da artırarak
devam ediyoruz.
Arap baharının bizim iş ortaklarımıza fayda sağladığını söyleyebiliriz.
Türkiye’de çağrı merkezi sektörü büyüyor.
Avaya’nın sunduğu çözümlerin sektöre katkısı hakkında ne söyleyebilirsiniz?
Türkiye’de çağrı merkezi sektörü birkaç şekilde büyüyor. Öncelikli olarak doğuya yatırım yaparak büyüdüğünü görüyoruz. Bu konuda da BTK ve hükümet destekleyici konumda bulunuyor. Bunu yapabilmek için öncelikle teknik olarak sizin çağrı merkezinizin ekipmanlarını İstanbul’da tutsanız bile Agent’lerinizin Erzurum’da, Diyarbakır’da çalıştırabilecek bir teknolojiye sahip olmanız gerekiyor. Avaya olarak biz bunu sunuyoruz. Böyle bir durumda bir çağrı merkezi doğuda kolaylıkla ofis açıp anında istihdam sağlayarak çalıştırabiliyor. Avaya’nın sisteminde “Yetenek Temelli Yönlendirme” dediğimiz bir özellik bulunuyor. Bazı çağrı merkezlerimiz Türkçe dışında da başka dillerde destek veriyor. Gelen çağrı eğer Almanya’dan ise Almanca konuşan birine yönlendiriyoruz. Biz onun nereden, hangi şehirden geldiğini anlayarak doğru yere yönlendiriyoruz. Bu da Türkiye’nin yurt dışındaki ülkelerin çağrı merkezi olarak çalışması imkanını sağlıyor. Örnek olarak Lufthansanın Almanya için olan çağrı merkezi Türkiye’dedir. Bazı tür çağrı merkezleri yurt dışında da operasyon yapıyor. Türkiye’de doğuya yapmış oldukları yatırımlar gibi isterlerse de bizim sistemlerimiz sayesinde yurt dışına da taşıyabiliyorlar. Bu da teknolojik olarak bizim sağladığımız avantajlardan bir diğeri. Çağrı merkezlerinin büyümesine bir diğer etken ise sosyal medyadır. Çağrı merkezi mantığının aslı çok çeşitli çağrının göreceli olarak az kaynakla cevaplanmasıdır. Akıllı bir sistemin anahtar kelimeler vasıtasıyla sosyal medyayı tarayıp, bulguları çağrı merkezine e-posta olarak yollaması ve çağrı merkezindeki uzmanların da sosyal medya, e-posta veya telefon ile o ilgili kişiye geri dönmesi sistemin devamlılığını sağlıyor.
Avaya’da gelecek dönemlerde neler yaşanacak?
Yeni planlar yatırımlar var mı?
Satın almalara ve yeni ürünler çıkartmaya devam edeceğiz. Sunduğumuz hizmetleri kişi ve kurumlara yönelik olarak basitleştirmeye çalışıyoruz. Sürekli ürünlerimizde Ar-Ge çalışmaları ile yenilikler getirdiğimizi göreceksiniz. Video tarafında çözümlerimizi geliştireceğiz. Yeni dönemde de sunmuş olduğumuz çözümler ışığında 7’den 70’e her yaşa hitap eden ürünler sunmayı ve bunların da birbirleriyle entegre olmasını sağlıyor olacağız.
Son Yorumlar