4-12 yaş arası çocuklara yönelik online bir İngilizce okulu olan Novakid, ebeveynlerin çocuklarıyla boş zamanlarını nasıl geçirdiklerini keşfetmek için Türkiye’deki 500 ailenin de katılımıyla bir anket gerçekleştirdi. Araştırma, 15 Mayıs Dünya Aileler Günü ve Türkiye’de 14 Mayıs Anneler Günü kutlamalarıyla örtüşmektedir
Giderek daha fazla birbirine bağlanan bir dünyada, iş ve kişisel zamanı dengelemek ebeveynler için çocukları ile geçirecek daha az boş zaman bırakarak zorlayıcı bir hal alıyor. Novakid, ailelerin çocukları ile geçirecekleri zamanı nasıl planladığını ve onlara nasıl zaman ayırdıklarını öğrenmek için 3500 ebeveyn arasında bir anket gerçekleştirdi. Anket, tercih edilen aktiviteleri, hafta sonu veya hafta içi ayrılan zamanı ve ebeveynlerin bunu yeterli bulup bulmadığını anlamayı amaçladı.
Araştırma, çeşitli eğitim geçmişlerine, gelir düzeylerine ve mesleklere sahip, 4 ila 12 yaş arası çocukların ebeveynleri olan bağımsız bireyleri hedeflemiştir. Araştırma Nisan 2023’te Türkiye, Almanya, İtalya, Fransa, İspanya, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde gerçekleştirilmiştir.
Türkiye’de aileler için en popüler boş zaman aktivitesi film ve çizgi film izlemek olup ebeveynlerin %60′ı çocuklarıyla vakit geçirmek için bu yolu tercih etmektedir. Oyun oynamak, ebeveynlerin %57,5′inin bu aktiviteyi tercih etmesiyle ikinci sırada geliyor. Ankete katılan tüm ülkeler arasında, Türk ebeveynler çocuklarıyla birlikte kitap okuma konusunda en yüksek orana (%42) sahipken, onları Birleşik Arap Emirlikleri (%36,5) ve Fransa (%30) takip etmektedir.
Türkiye’deki ebeveynlerin üçte biri için çocuklarıyla birlikte eğitim faaliyetlerine (video ve eğitici oyunlar, ev ödevleri, kurslar) zaman ayırmak yaygın bir durumdur. Bu oran, ders çalışmanın çocuklarla vakit geçirmek için en az tercih edilen faaliyetler arasında yer aldığı Avrupa ülkelerinin ortalamasının neredeyse 3 katı kadardır. Türkiye’de sınava dayalı bir eğitim sistemi olduğundan çocukların akademik başarısının ileriki hayatlarına olan etkisi göz önüne alındığında ailelerin eğitim ile alakalı aktivitelere eğiliminin olması anlaşılabilir. Tipik bir günde Türklerin %45,5’i çocuklarının ders çalışma sürecine dahil olarak buna 1,5 saatten fazla zaman ayırmaktadır.
Araştırma yapılan diğer ülkelerle karşılaştırıldığında, hem Türk hem de İtalyan ailelerin çocuklu diğer ailelerle daha az sosyalleşme eğilimi gösterdiği görülüyor. Türkiye’de ebeveynlerin sadece %6’sı arkadaşlarıyla ve diğer ailelerin çocuklarıyla etkinliklere katılmayı tercih ederken, İtalya’da bu oran %10’dur. Daha geniş aile yapılarıyla bilinen Türk ve İtalyan ailelerin kendi aile çevrelerinde sosyalleşmeye öncelik verme eğiliminde oldukları görülmektedir.
Çocuklarıyla yeterli zaman geçirme algıları sorulduğunda, Türkiye’deki ebeveynlerin %75’i “her zaman” veya “bazen” yeterince zaman geçirmediklerini düşündüklerini belirtmiştir. Benzer şekilde, ankete katılan diğer ülkelerdeki ebeveynlerin çoğunluğu da bu duyguyu paylaşıyor. Bununla birlikte, İspanyol ebeveynler bu duyguyu en az yaşayanlardır (%54), bu da çocuklarına ayırdıkları zamandan daha fazla memnuniyet duyduklarını göstermektedir.
“Günümüzde ebeveynlerin her an zamanlarının tükenmekte olduğu hissine kapılmaları şaşırtıcı değil. Yoğun programlar, yüksek rekabetçi iş ortamı ve stres, çocuklarla geçirilen kaliteli zaman miktarını olumsuz etkiliyor. Ancak burada anahtar kelime “nicelik” değil “nitelik”tir. Novakid, aileleri, öğretmenlerden geri bildirim alarak, birlikte İngilizce çizgi filmler izleyerek ve yeni öğrenilenler hakkında konuşarak çocuklarının öğrenme faaliyetlerine katılmaya teşvik ediyor.” diye yorumluyor Novakid CEO’su Max Azarov.
Son Yorumlar