“Yeni iş ortaklarımızın desteğiyle yazılım alanında büyüyeceğiz.”
Katma değerli distribütörlüğün dünyada önemli isimlerinin başında gelen Tech Data Türkiye adına yapılan yatırımları, önümüzdeki dönem hedefleri ve sektörün geleceğini Tech Data Türkiye’nin yeni Genel Müdürü Behçet Yumrukçallı ile konuştuk. Keyifli bir sohbet boyunca Tech Data’nın sektöre vermek istediği katkıları ve hedefleri anlatan Yumrukçallı, yerli bir iş ortaklığı bulunmasına rağmen tam bir global şirket gibi yönetilen Tech Data’nın sektörün geleceği için gerçekleştirmek istediği yatırımları okurlarımız için değerlendirdi. 30’a yakın marka yönettiklerini belirten Yumrukçallı, şirket olarak kurumsal tarafta kalmayı tercih ettiklerine vurgu yaptı…
Behçet Bey ile Tech Data’nın buluşma hikayesini sizden dinleyebilir miyiz?
Teknoloji sektöründe 28 yıldır farklı global firmalarda çok farklı pozisyonlarda bulundum. 10 aydır Sanko ve Tech Data ailesiyleyim ve üç ay sonrasından itibaren yıllardır burada çalışıyormuşum gibi hissetmeye başladım. Uyum sürecimin kısa olmasında global bir üretici geçmişimin olması ve bu üreticinin zaten Türkiye’de distribütör olarak Tech Data ile çalışıyor olmasının rolü büyük. Bugüne kadar üretici tarafında çalışmış biri olarak artık distribütör tarafında bulunarak bu tarafın da dinamiklerini görmek açısından güzel bir deneyim diye düşündüm.
İş ortaklarımız için birçok avantajımız bulunuyor…
Tech Data olarak sunduğumuz çözümlerimizin yanında katma değerli distribütörlüğümüz ön plana çıkıyor. Hemen hemen tüm temsil ettiğimiz markalara özel mühendis kadrosuna sahibiz. Bu rakiplerimize göre önemli bir avantaj. Bir diğer avantajımız global bir firma olmamızdan kaynaklanan bilgi birikimimizi Türkiye’ye getirebilmek. Burada da ön plana çıkan şey gelecek nesil teknolojilerdir. Bunları da IoT, Analitik ve Cloud servisleri gibi konular olarak açıklayabiliriz. Bu alanlarda yurt dışında ciddi inisiyatifler alınmış durumda. Biz de ülkemizde bu noktada neler yapabileceğimiz üzerine çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Çünkü günümüzde kutu satışı ile para kazanabilen distribütör mantığı son bulmuş durumda. Yazılım tarafında daha iyi olmak için yeni markalarla anlaşmalar yapıp bu tarafa yoğunlaşmaya çalışıyoruz. Bu alanda da global marka olmamızın avantajlarını yaşıyoruz. Lokal bazlı yazılım geliştiren birkaç Startup distribütörlüğünü alarak onları da büyütme projelerimiz bulunuyor.
İç bünyemizde bir de IoT alanında en son çözümleri sunduğumuz kapsamlı bir demo merkezi kurduk. Neredeyse bütün markaların IoT donanımlarını bir araya getirdiğimiz merkez sayesinde müşterilere IoT ile mümkün olabilecek fırsatları doğrudan sergileyebiliyoruz. Yani buradaki amacımız bir fiil katılımcılara IoT’yi yaşatmak. Türkiye’nin çeşitli yerlerinden iş ortakları bulduk. Herkes kendi lokalinde çözümler üretiyor. Biz bu çözümleri laboratuvarımızda bir araya getiriyoruz. Bu arada donanımın yanı sıra bir iki tane de analitik partnerimizi oyunun içine dahil etmeyi hedefliyoruz. Bu sayede de toplanan verilerin nasıl kullanıldığını sunmak istiyoruz. Yani var olan donanım ve yazılımı bir araya getirip bir anahtar çözüm sunmayı arzuluyoruz.
Behçet Bey’in gelişi sonrasında Tech Data’da neler değişti?
İlk olarak şirket içinde ve distribütörlük yaptığımız markalarımıza karşı yaklaşımımızı yeniledik. Kendimizin de bir ticari kuruluş olduğumuzu karşı tarafa biraz daha yansıtan bir yaklaşım içerisinde bulunuyoruz. An itibariyle Tech Data olarak bizim de sektöre kazandırdığımız bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum. Yapacağımız anlaşmalarda karşılıklı mutluluk ve kazanç mantığını ön plana biraz daha çıkardığımızı söyleyebilirim. Reorganizasyon sayesinde güzel gelişmeler yaşadığımız ve özellikle gelecek nesil teknolojiler tarafında bulut ve yazılım tarafına daha çok yoğunlaşmayı istiyoruz. Bu donanımın devam etmeyeceği anlamına gelmiyor. Ancak geleceği daha çok bulut ağırlıklı yazılım tarafında gördüğümüz için o tarafa doğru ciddi bir yakınlaşma içerisindeyiz.
Son dönemde zaten iyi olduğunu düşündüğümüz teknik gücümüzü artırmaya devam ediyoruz. Bu bağlamda yeni yeni sertifikalar alarak farklı farklı markaların servis hizmetlerini bile vermeye çalışıyoruz. Üretici adına servis verebilmek çok kolay bir konu değil. Bu alanda bir yapılanma içerisindeyiz. Sertifikalı eğitim merkezi olma adına çalışmalarımız devam ediyor. Şu an Veeam, IBM ve VMware adına sertifikalı eğitim merkeziyiz. Bu alandaki sayıyı artırmayı amaçlıyoruz.
Diğer taraftan ülke koşulları çerçevesinde özellikle finansal ve kredilendirme tarafında daha esnek yapılar sunuyoruz. Bu yapımız sayesinde iş ortakları tarafında geri kazanımlarda bulunduk. Bir orta yol bularak partner eko sistemimizi zenginleştirmeyi hedefliyoruz. Günümüz şartlarında geleceğini gördüğümüz yeni markaları ekosistemimize dahil etmek istiyoruz. Tech Data olarak üretici ve iş ortağı arasındaki köprü olmaya devam edeceğiz.
2019’da 3. çeyrek bizim için çok iyi geçti. Son çeyreği de beklentilerimizin üzerinde rekor seviyede bir kâr ile kapattık. Tech Data olarak tüketici tarafında yer almayı düşünmüyoruz. Kurumsal taraftaki konumumuzu daha da artırmayı hedefliyoruz. Bazı küçük ölçekli üreticilerin de distribütörlüğünü yapıyoruz. Şu anda hemen hemen bütün büyük üreticilerin distribütörüyüz.
Üreticilerin ve iş ortaklarının tercih ettiği bir distribütör olmak çok önemliydi. Bunları da iş yapış şekillerimizi değiştirerek gerçekleştirdik. Bu da zaman isteyen bir yaklaşımdı. Dolayısıyla pozitif yönde ilerlememizi sürdürüyoruz.
Önümüzdeki dönem yol haritanızdan bahseder misiniz?
IoT laboratuvarımızı daha etkin bir hale getirip hedeflerimizi gerçekleştirmeyi istiyoruz. Tech Data olarak sektöre bu alanda bir katkı vermeyi amaçlıyoruz. Şu an için bize çok maddi kaynak sağlamayacak, hatta külfet olacak bir yatırımdan bahsediyoruz. Ancak orta ve uzun vadede çok iyi yerlere geleceğine ve önemli işlere imza atacağımıza inanıyoruz. Tüketici tarafına girmemekle beraber büyük bir sensör firmasıyla distribütörlük anlaşması yapmak üzereyiz. Bu da her ihtiyaç için tek adres olma stratejimizin bir parçası. Tech Data olarak donanımdan yazılıma uçtan uca bir firmanın tüm ihtiyaçlarına çözüm sunmayı hedefliyoruz.
2020 hedeflerinden bahseder misiniz?
Ekonomik şartlar iyi olmadığı halde insan yatırımı yapmaya devam ettik. Son 6 aylık dönemde 18 yeni arkadaşımızı bünyemize kattık. Yeni markaların da bu rakama etkisi mutlaka oldu. Ancak sektör için bence önemli bir rakam. Marka bazında değerlendirdiğimizde de ideal marka sayısına ve hedefine ulaştığımızı söyleyebilirim. Cirosal anlamda da büyüme beklentimiz bulunmuyor. Daha verimli ve karlı işler yapmayı hedefliyoruz. Rakam olarak baktığımızda cirosal olarak geçtiğimiz yıla göre yüzde 12’lik bir büyüme hedefimiz bulunuyor.
Büyümeyi hangi alanlarda yakalamayı hedefliyorsunuz?
Tamamen yazılım tarafında bu büyümeyi yakalayacağımızı düşünüyoruz. Örnek vermek gerekirse AWS özelinde bir önceki yıla oranla yüzde 400’lük bir büyüme yakaladık. Cloudera’dan da beklentimiz oldukça yüksek. Güvenlik tarafında Forcepoint’den beklentimiz fazla. Microfocus ve Nutanix markalarımız da odağımızda olacak. Oracle, NetApp ve VMware tarafından da beklentilerimizin az olmadığını söylemeliyim. Automation Anywhere ve Tibco tarafından beklentilerimiz var. Yeni markalarımızla beraber bizim burada yeni bir partner ekosistemi geliştirmemiz gerekiyor. Bunun da kendimizin bir üretici gibi hareket etme modelini benimsemekten geçtiğini söylemeliyim. Diğer taraftan da var olan kanaldan yani kutu satışından hizmet satışına geçmek gibi devşirmeler olacaktır. Ancak yeni teknoloji ile gözlemlenen yeni firmaları bulup ekosistemimize katmamız önemli. Diğer taraftan dünyaca ünlü Apollo Group’un Tech Data’ya yapmış olduğu yatırımın Mayıs ayı gibi açıklanmasından sonra uzun vadeli yatırımların geleceğini paylaşabilirim.
IT Sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz? Gelecekle ilgili öngörülerinizi alabilir miyiz?
IT Sektörünün geleceği ekonomik gelişmeler ışığında değerlendirdiğimizde çok parlak görünmüyor. Günün sonunda hedef, müşteri olduğu için sağlıklı bir ekonomiye sahip olmayan son kullanıcı önce iş ortaklarını, sonra distribütörü ve sonrasında da üreticiyi zorlamaya başlıyor. Bu da pazarın daralması anlamını taşıyor. Bazı üreticilerin Türkiye’den çekilmeleri buna en iyi örnek sanırım. Bence sektörün genel olarak sıkıntısı sağlıklı ticaretin yapılamamasıdır. Bu da bazen kaliteden ödün verilmesini gerektiriyor. Kaliteden verilen ödün de son kullanıcı tarafında mutsuzluğa neden oluyor. Üretici tarafına baktığımızda da ya daha az yatırım ya da daha fazla düşünerek atılan adımlar anlamına geliyor. Dolayısıyla zaman içerisinde oluşan bir negatiflikten söz etmek yanlış olmaz. Gelecekte Amazon Web Services ya da Google gibi firmaların Türkiye’de veri merkezi açmaları durumunda daha radikal değişiklikler olacaktır. Bu da donanım üreticilerinin işlerinin zorlaşacağı anlamına geliyor. Bugün yazılım firmalarının çoğu lisans satmak yerine abonelik tabanlı modele geçtiği için bu model özelinde buluta hazırlar.
Önümüzdeki dönemde IoT, Analitik, Gelecek Nesil Teknolojileri odağımızda olurken; servis tarafında da daha çok markada bu hizmetimizi artırarak farkımızı ortaya koymayı hedefliyoruz. Q 4 rakamlarına baktığımızda her şey güzel görünüyor ancak bunun sürdürülebilirliği önemli.
#Tech Data, #IoT, #Bekçet Yumrukçallı, #Güncel
Son Yorumlar