IT Network derginiz olarak elektronik düzenlemelerden olan e-fatura ve e-defter uygulamalarını araştırdık ve sektörün bu alanda hizmet sunan oyuncularına sorduk
e-Fatura ile İlgili Düzenlemeler?
Ülkemizde e-Fatura Uygulamasına yönelik temel düzenlemeler ilk defa 2010 yılında 397 Sıra Nolu VUK Genel Tebliği ile yapıldı. Bu tebliğde e-Fatura Uygulamasından yararlanabilecek mükellefler anonim ve limited şirketler ile sınırlandırılmış ve ayrıca e-Fatura kullanılması kağıt faturanın yanında alternatif bir yöntem olarak kabul edilmişti. Söz konusu tebliğde ayrıca e-Fatura Uygulamasından yararlanmada portal ve entegrasyon usulü olmak üzere 2 yöntemin kullanılabileceği ifade edilmişti. Bu tebliğe göre e-Fatura başvuruları kağıt ortamında Gelir İdaresi Başkanlığı’na yapılacak ve ayrıca faturalar sadece mükelleflerin kendi bilgi işlem sistemlerinde muhafaza edilebilecekti. Diğer taraftan e-Faturanın imzalanmasında geçerli tek yöntem mali mühür ile imzalamaktı.
2012 Yılında Yeni Düzenlemeler Yapıldı
2012 yılında e-Fatura Uygulaması ile ilgili çok önemli değişiklikler ve düzenlemeler yapılarak 397 Sıra No’lu VUK Genel Tebliği’nin hükümlerinde değişiklikler yapılmıştır. Özetle söylemek gerekirse bazı kritik sektörler ile bir kısım mükelleflere 2013 yılında e-Faturaya geçiş zorunluluğu getirilmiş ve kayıtlı kullanıcılar arasında e-Fatura kullanımı alternatif bir yöntem olmaktan çıkartılarak zorunlu hale getirilmiştir. e-Fatura kullanma imkanı gerçek kişilere doğru genişletilmiş ve mali mühürün yanında e-İmzanın da e-Faturaların imzalanmasında kullanılabileceği düzenlemesi yapıldı.
Özel Entegratörler Rol Almaya Başladı
e-Fatura Uygulaması ile ilgili olarak yapılan en temel değişikliklerden birisi de uygulamadan yararlanma yöntemlerine özel entegratörlerin (Servis Sağlayıcılar) eklenmesi ile bu alanda özel sektöründe faturalaşma sürecinde rol almasına imkan sağlandı ve ilgili teknik kılavuzlarla bunun usul ve esasları belirlendi. Diğer taraftan e-Faturaların, günün gelişen teknik koşulları çerçevesinde üçüncü taraflarda da (Bulut) tutulabilmesinin önü açılmış ve bilgi işlem sistemleri yurt dışından yönetilen çok uluslu şirketlere bir takım kolaylıklarda sağlanmış oldu. Son olarak e-Fatura sistemine başvuruların kağıt yerine elektronik ortamda yapılabilmesine dönük tebliğde bazı değişiklikler yapıldı.
2012 yılında yapılan düzenlemelerle VUK Genel Tebliği neredeyse baştan sona değiştirilmiş ve e-Faturanın büyülü dünyası daha esnek bir hale getirilerek Dünya örneklerine benzer bir yapı kurgulandı.
e-Fatura, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın hayata geçirdiği en önemli e-devlet projelerinden birisidir. Bu proje sadece Gelir İdaresi ve diğer kamu kurumlarının bundan sonraki yıllarda iş yapış şekillerini değiştirerek kamunun modernizasyonuna ve etkinliğine katkı sağlamakla kalmayacak, aynı zamanda özel sektöre de çok farklı açılımlar sağlayarak hem bireysel bazda şirketlerin işleyiş prosedürlerine etki edecek, hem de işletmeler arası iletişimi hızlandırıp kolaylaştırmak suretiyle bir bütün halinde ülke ekonomisine bir katkı sağlayacak. e-Fatura’nın uluslararası ticarette firmalarımıza çok önemli bir rekabet avantajı sağlayacağı da muhakkak.
Özel Entegratör Tercihinde Yapılması Gerekenler Nelerdir?
e-Fatura Uygulamasına kayıtlı mükelleflerin, e-Fatura Uygulamasını özel entegratör aracılığıyla kullanmak istemeleri halinde özel entegrasyon izni almış mükelleflerle e-fatura gönderme ve alma konusunda sözleşme yapmaları gerekmektedir.
Özel entegratör kurum, sözleşme imzaladığı mükelleflerin bilgilerini Başkanlığa elektronik ortamda bildirecek, Başkanlıktan olumlu yanıt alınması halinde ilgili mükellefin kullanıcı hesabı Başkanlık tarafından aktif hale getirilecektir. Hesabı aktif olan mükellefler e-fatura gönderip almaya başlayabileceklerdir.
Sözleşme gereği kullanıcı hesabı kapatılan mükelleflerin bilgileri aynı yöntemle elektronik ortamda Başkanlığa bildirilecektir.
e-Defter Nedir?
Günümüzde mükelleflerin hemen hemen tamamı kayıtlarını çeşitli yazılımlar aracılığı ile bilgisayar ortamlarında tutuyorlar. e-Defter uygulaması bu farklı yazılımlar aracılığı ile tutulan kayıtların ortak bir veri format ve standardı ile elektronik ortamda tutulmasına imkan sağlayan bir yazılım. e-Defterde kullanılan standart XBRL(eXtensible Business Reporting Language-Genişletilebilir İşletme Raporlama Dili) olarak adlandırılan ve Dünya’da gittikçe yaygın bir şekilde kullanılan finansal raporlama alanındaki en esnek dildir.
e-Defter, VUK ve TTK çerçevesinde kağıt ortamında tutulan defterlerle aynı hukuki sonuçları doğurmaktadır. Ancak aynen e-Fatura gibi, işletmeler için yeni bir uygulama olması dolayısıyla bir kısım soru işaretlerini de beraberinde getirmekte. Bu soru işaretlerine sektörün bu alanda hizmet veren oyuncularına sorduğumuz sorularla bu dosyamızda cevap aradık.
e-Defterin Amacı Nedir?
e-Defter, hem mükelleflerin hem de birçok kamu ve özel sektör kurumunun vergisel ve vergisel olmayan birçok amacına katkıda bulunacak olan bir uygulamadır. Elbette BT’nin bu kadar yoğun olarak kullanıldığı günümüzde diğer ülkelerdeki benzer uygulamalara paralel olarak e-Defter uygulamasının ülkemizde de hayata geçirilmesi bir gerekliliğin ötesinde artık zorunluluk haline geldi. Ayrıca e-Defter uygulaması mükelleflerin uyum maliyetlerine de ciddi katkı sağlayacak. e-Defterin bu kapsamda amaçlarını şöyle sıralayabiliriz:
– Defter kayıtlarının oluşturulması ile ilgili yükümlülükleri değişen teknolojik ve idari ihtiyaçlara uygun biçimde revize etmek,
– Kağıt ortamında basım, tasdik ve saklama yükümlülüklerini ortadan kaldırmak suretiyle bu yükümlülüklerin elektronik ortam ve araçlarla yerine getirilebilmesine imkan sağlamak,
– Mükellef hizmetlerinde ve idari işlemlerde yeni açılımlar sağlamak,
– Vergiye gönüllü uyumu artırmak,
– Elektronik denetim için uygun altyapıyı oluşturmak ve yerleştirmek,
– Uzaktan denetim yapabilmenin kapısını aralamak,
– Uluslararası Ortak denetime imkan sağlamak,
– Farklı yasal ortamlarda faaliyet gösteren uluslararası firmaların hem yönetsel hem de iç ve dış denetimleri ihtiyaçları için ortak bir format ve standart sağlamak,
e-Defter uygulaması sadece Maliye Bakanlığı uygulamaları için değil, aynı zamanda firmaların çeşitli sebeplerle bilgi ve raporlamalar isteyen diğer kamu ve özel sektör kurumları için de standart bir veri formatında bilgiler sunacağı için hayati öneme sahip bir proje.
e-Defter Uygulaması ve Düzenlemeleri…
Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı) ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan ortak çalışmalar sonucu 13 Aralık 2011 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan Elektronik Defter Genel Tebliği, 01.01.212 tarihinden itibaren uygulanmaya başlandı. Böylece e-Fatura Uygulaması ile mükellef hizmetlerinde ve idari işlemlerde hem mükellefler hem de kamu ve özel sektörün birçok uygulamasında çok büyük kolaylıklar ve maliyet avantajları sunacak olan yeni bir proje daha hayata geçirilmiş oldu. e-Defter ile şimdiye kadar kağıt ortamında tutulan ve bu yüzden kağıt, tasdik ve arşivleme maliyetlerine katlanılan defter tutma yükümlüğünün, günün gelişen teknolojik imkan ve şartları çerçevesinde artık elektronik ortamlarda tutulması mükelleflerin tasarruf açısından oldukça lehine bir durum. Diğer taraftan, günümüzde mükelleflerin hemen hemen tamamının, kayıtlarını çeşitli yazılımlar aracılığı ile bilgisayar ortamlarında tuttukları ve fakat bunların standart bir veri formatı içermedikleri de bilinen bir gerçek. Bu durum, özellikle yetkili makamların defter kayıtlarına ulaşmak istedikleri zaman mükellefler için, verilerin istenen formatlarda hazırlanması, bu iş için personel tahsisi, ilgili birimlere verilerin transferi vs. birçok maliyet unsurunu da beraberinde getirmekte. Ayrıca, büyük ölçekli işletmelerin iç ve dış denetimlerinde standart bir veri formatının olmaması bu işlemlerin yönetim ve denetim faaliyetlerini olumsuz yönde etkilemektedir. e-Deftere geçiş, e-Fatura zorunluluğunun getirildiği sektörler ve mükellefler için de zorunlu hale getirilmiş olup kapsama giren mükelleflerin 2014 yılında bazı şartları yerine getirmeleri yine 421 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği’nde düzenlendi.
e-Fatura ve e-Defter uygulamaları, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın hayata geçirdiği en önemli e-Devlet projelerindendir. Bu projeler sadece Gelir İdaresi ve diğer kamu kurumlarının bundan sonraki yıllardaki iş yapış şekillerini değiştirerek kamunun modernizasyonuna ve etkinliğine katkı sağlamakla kalmayacak, aynı zamanda özel sektöre de çok farklı açılımlar sağlayarak hem bireysel bazda şirketlerin iç işleyiş prosedürlerine etki edecek, hem de işletmeler arası iletişimi hızlandırıp kolaylaştırmak suretiyle bir bütün halinde ülke ekonomisine bir katkı sağlayacaktır. e-Fatura ve e-Defter uygulamalarının uluslararası ticarette firmalarımıza çok önemli bir rekabet avantajı sağlayacağı da muhakkaktır.
e-Fatura ve e-Defter uygulamalarının önümüzdeki dönemde daha fazla yaygınlaşması kaçınılmaz bir gerçek.
Son Yorumlar