Türkiye’de 350’si Ar-Ge odaklı olmak üzere toplam 850 çalışanı olan Huawei Türkiye Ar-Ge merkezi, Türk mühendislerin geliştirdiği ve 30’dan fazla ülkede kullanılan yazılımlarla başarılı projelere imza atıyor. Bu projeler arasında özellikle Türkçe Sanal Asistan ve Sosyal TV projeleri öne çıkıyor.
Huawei’nin 2009 yılında İstanbul Ümraniye’de kurduğu Ar-Ge merkezinde, Türk mühendislerin geliştirilmesinde büyük payı olan başarılı yazılımları tanıttı. Bugüne kadar 60 milyon doların üzerinde yatırım yapılan ve Çin dışındaki en büyük 3. Ar-Ge merkezi olma özelliğine sahip, Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi, uluslararası alanda Hindistan ve ABD’den sonra 3. büyük Ar-Ge merkezi olarak çalışıyor.
Huawei Türkiye Ar-Ge merkezi 30 ülke ile ortak projeler yürütüyor. Sadece 2012 yılında, Huawei’nin Türkiye Araştırma-Geliştirme merkezinden gerçekleştirilen yazılım ihracatı, 17 milyon doların üzerinde.
“Dijital Uçurumu kapatmak için inovasyon ve Ar-Ge’ye ağırlık veriyoruz”
Huawei, Türkiye ve Çin arasında kalan geniş bir bölgede mevcut dijital uçurumun kapanmasına katkıda bulunmak amacıyla telekomünikasyon iletişim ağları kurguluyor. Bu amaçla yazılım alanında inovasyon odaklı projelere imza atıyor. “Sürekli inovasyonu” bir iş modeli ve sürdürülebilirliğin ön şartı olarak gördüklerini söyleyen Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi Direktörü Wu Lianqing, “Türkiye’nin 2023 hedeflerine bilgi teknolojileriyle ulaşacağını öngörüyor ve bu konudaki adımları destekliyoruz. Bu nedenle Türkiye’de kamuya ve devlete sunduğumuz ileri teknoloji ürünlerle destek olmak ve bölgedeki dijital uçurumun kapanmasına destek olmak istiyoruz” diye ekledi.
Huawei’nin dünya genelinde 16 Ar-Ge Merkezi ve müşterilerle birlikte kurduğu 28 Ortak İnovasyon Merkezi’nin mevcut olduğunu da belirten Wu Lianqing, “bu merkezlerin önde gelen uluslararası araştırma enstitüleriyle ve üniversitelerle sürekli iletişim halinde olduğunu ve geçtiğimiz 10 yıl içinde global olarak Huawei’nin, Ar-Ge’ye 19 milyar dolar kaynak ayrıldığını, sadece 2012’de Ar-Ge için ayrılan rakam 4,8 milyar dolar olduğunu belirtti.
İçinden elektrik geçen her cihaz Türkçe anlayacak
Ar-Ge toplantısında Türk mühendislerinin geliştirdiği “Sanal Bilge” adı verilen uygulama tanıtıldı. Huawei, bilgisayarlarla ve mobil cihazlarla konuşarak iletişim kurmanın pratik uygulamasında Türkçe’nin daha fazla ilgiyi hak ettiğine inanarak İTÜ ile işbirliğine giderek ‘Sanal Bilge’ adını verdiği Türkçe anlayan sistemi kurguladı. Sanal Bilge, tıpkı günlük hayatta olduğu gibi cihazlarla konuşarak kurulan iletişimin arkasındaki beklentiyi anlayacak ve buna göre tepki verecek şekilde kurgulandı. Proje Lideri Ozan Sönmez projeyi şöyle açıkladı; “Sanal Bilge, tıpkı günlük hayatta olduğu gibi cihazlarınızla konuşarak kurduğunuz iletişimin arkasındaki beklentiyi anlayacak ve buna göre tepki verecek şekilde kurgulandı. Hâlihazırda Türkçe olarak yönlendirilen birçok soru ve sorguya cevap verebilen sistem geliştikçe becerileri daha da artacak. Bugün Galatasaray’ın hangi maçları var diye sorduğunuzda, bu uygulama size o ayki bütün maçları tarihleri ile birlikte gösterebiliyor” dedi.
Social TV
10 yıldan uzun süredir IPTV alanında faaliyet gösteren Huawei, sosyal medyaya olan ilginin artmasıyla birlikte 2010 yılında Huawei’deki 4 Ar-Ge çalışanı ile bir araya gelerek Social TV adlı platformun tasarımını üstlendi. Daha sonra Çin’deki Ar-Ge ekibinin projeye dahil olmasıyla Türkiye’den 50 kişilik bir ekip Social TV’nin olgunlaşması için çalıştı ve proje 2011 yılında ürüne dönüştü.
Televizyona sesle komuta etmek ve sosyal medya ile entegrasyonda devrim
Proje Lideri Ahmet Duran proje için; “Sunduğumuz IPTV platformunu daha çekici hale getirmek için kurguladığımız Social TV, IPTV platformuna Facebook veya Twitter gibi sosyal ağların eklenmesinin de ötesine geçen, kendi sosyal platformunu barındıran bir çözüm. Bu platformla örneğin en çok seyredilen, hakkında konuşulan içeriği anonim olarak görüntüleyebiliyorsunuz. Sesli asistan Sanal Bilge’nin Social TV ile entegrasyonu sayesinde, sistemin yönetimini sesli komutlarla gerçekleştirmek mümkün. Hatta izlemek istediğiniz içeriği televizyona söyleyerek içeriğin otomatik olarak karşınıza gelmesini bile sağlayabiliyorsunuz. Ürünün operatör tarafında da sunduğu önemli avantajlar var. Örneğin tek bir platform üzerinden birkaç tıklamayla sunmak istediğiniz içeriği eski telefonlara, akıllı telefonlara, web TV’ye, akıllı TV’lere veya IPTV kutularına yönlendirebiliyorsunuz. Dilediğiniz paketi dilediğiniz cihazlarda aktif hale getirebiliyorsunuz. Bu operatörlerin işini kolaylaştırırken, ticari esneklik de sağlıyor” dedi.
Kullanım Ücretlendirme & İş Ortakları Gelir Paylaşım Sistemi
Huawei’deki Türk mühendisler, kullanım faturalandırma sistemi ve iş ortakları gelir paylaşım sistemi olmak üzere iki ayrı çözüm üzerinde çalışıyor. Bunlardan biri kullanım faturalandırma sistemi (Convergent Billing System-CBS). Diğeriyse operatörlerin iş ortaklarıyla ve birlikte çalıştıkları diğer kurumlarla gelir paylaşımını düzenleyen Ortaklık Yönetim Sistemi (Partnership Management System -PMS). Huawei Ar-Ge departmanında yaklaşık 120 kişilik bir ekip bu projelerle ilgileniyor.
“Türkiye’de geliştirilen sistem, Namibya, Kamerun ve Azerbaycan’da kullanılıyor”
Proje Lideri CBS ve PMS çözümleriyle ilgili şunları söyledi; “Huawei Türkiye, kullanım faturalandırma sistemi, ücret hesaplanmasından ve üretilmesinden ödemenin takibine, kısacası faturanın kesildiği andan ödemenin yapıldığı ana kadar tüm süreçleri kontrol altına alıyor. Sistem ayrıca kullanıcı bazında anlık kullanımı görüntüleyebiliyor. Türkiye’de özelleştirilen çözümler Namibya’daki Namibia Telecom ve Kamerun’daki Camtel, Azerbaycan’da Bakcell operatörlerinde kullanılıyor.” Huawei, böylece Türkiye kaynaklı ihracata katkıda bulunuyor.” dedi.
Dijital Birey ve Yeni Nesil Akıllı Ağ (NGIN)
Huawei’nin içinde bireylere dönük dijital hayatı zenginleştirmek amacıyla çalışmalar yürüten ‘Dijital Birey’ adlı 60 kişilik bir takım mevcut. Bu takımın lideri, toplantıda, Çalarken Dinlet ve Yeni Nesil Akıllı Ağ (NGIN) adlı ürünleri gösterdi.
Huawei’nin geliştirdiği ve Türkiye’deki mobil operatörlerinin de kullandığı Çalarken Dinlet (RBT) çözümü, dünyanın en yaygın kullanılan RBT çözümü olarak dikkat çekiyor.
Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi, Türkiye, Avrupa ve BDT bölgesindeki operatörlerin uygulamaya koymak istediği bu yeni özelliklerin tasarlanması ve geliştirilmesinden sorumlu.
Huawei’deki Türk mühendisler, Yeni Nesil Akıllı Ağ çözümünde ise, daha çok Avrupa’daki operatörlerle çalışıyor. Proje Lideri Boran Demirciler, “NGIN Servisi, Huawei Türkiye Ar-Ge merkezinin katkılarıyla gerçekleştirildi. 2013 yılı içinde İngiltere’deki Telefonica operatörü tarafından kullanıcılarına sunuldu ve kısa zamanda 250 binden fazla aboneye ulaştı. Sistemin temel olarak yaptığı iş dünyanın neresinde olursanız olun, hangi cihazı kullanırsanız kullanın GSM ya da WiFi üzerinden tek numarayla iletişiminizi sürekli kılmak. Üstelik bunu bulunduğunuz yerden bağımsız olarak, yerel tarifeniz üzerinden gerçekleştiriyor. Yani bir aramayı, cep telefonunuzdan da, tabletinizden de laptop’unuzdan da yanıtlayabilirsiniz” şeklinde belirtti.
Son Yorumlar