Ekim 2015’te Huawei Türkiye Enterprise Ülke Müdürü olarak atanan Serdar Yokuş, 3 Aralık 2015’te medya mensuplarıyla İstanbul’da bir araya geldi. Serdar Yokuş, Türkiye pazarını değerlendirirken, Huawei Enterprise yapılanmasından, kanal iş ortaklıklarından, satış sonrası servis süreçlerinden ve bugüne kadar Huawei Enterprise tarafından hayata geçirilen geniş ölçekli projelerden söz etti…
Huawei Enterprise Genel Yapılanması…
Huawei Enterprise’ın ilk Türk Ülke Müdürü olan Serdar Yokuş yapmış olduğu değerlendirmeye öncelikle Huawei Enterprise’ın genel yapılanması hakkında bilgilendirmeyle başladı. Huawei Enterprise’ın, 4 genel ve 3 spesifik olmak üzere, toplamda 7 distribütör kanalı ile desteklendiğini söyleyen Yokuş şunları söyledi: “Genel eko-sistemimiz açısından baktığımızda ise 50 kişilik ekibimizle ortalama 60 iş ortağı aracılığıyla yaklaşık 8.000 kişilik bir ekosistemden söz ediyoruz. IP, IT, UC&C, GSM-R ve Enerji alanında çalışan Enterprise ürünlerimiz geçmiş dönemlere göre, oturmuş bir yapı ile daha büyük projelere imza attığımız bir dönemi yaşıyoruz. Artık daha büyük bir eko-sistemi ile sürdürülebilir bir başarı için güçlenen operasyonlarla tercih edilir bir marka haline geldik.”
Etkin kanal yapısı…
Enterprise kanal yapısına çok önem verdiklerini belirten Yokuş kanal yapısı hakkındaki sözlerine şöyle devam etti: “Huawei Enterprise operasyonlarında kanal yapısına büyük önem veriyor. Bu yapı içinde, iş ortaklarımızın desteklenmesi ve yönetimi, bizim sorumluluğumuzda ilerliyor. Kanal iş ortaklarımız için daha fazla yatırım yapmak, daha fazla ürün sağlamak ve büyüme sürecinde birlikte ilerlemek, bizim açımızdan büyük önem taşıyor. Birlikte verimli çalıştığımız tüm iş ortaklarımızın daha fazla gelişmesi için destek olmaya devam edeceğiz. Enterprise alanı, mutlaka kanal ortakları ile birlikte hareket edilmesi gereken bir iş platformudur. Fiyat politikası, doğru pazar adreslemesi, teknoloji ortaklığı ve güvene dayalı işbirliği, iş modelimizin olmazsa olmazları arasında yer alıyor. İşlerin aslında şirketler tarafından değil, insanlar tarafından yapıldığını unutmamamız gerekir.”
Servis Organizasyonu…
Yeni yapılanma noktasında servis organizasyonunun çok önemli olduğunu altını çizen Yokuş şunları ifade etti: “Huawei servis organizasyonu, her geçen gün daha fazla büyüyor. Gerçekleştirdiğimiz projelere ek olarak, bu projelere servis desteği sunan kadrolarımız da genişliyor. Bu alanda da iş ortaklarımızla birlikte ilerliyoruz. Yalnızca İstanbul’da değil, Anadolu’da da; Türkiye’nin birçok bölgesinde iş ortaklarımız aracılığı ile servis hizmetlerimizi günden güne artırıyoruz. Tüm servis operasyonlarında iş sorumluluğu, uçtan uca Huawei’ye aittir. Bizim için asıl önemli nokta, yetkin iş ortakları tarafından servisin verilmesi ve devamlılığının sağlanmasıdır.”
Geçmiş ve gelecek dönemlere bakış…
Huawei’nin dünü ve gelecek dönemleri hakkında değerlendirmelerde bulunarak sözlerine devam eden Serdar Yokuş şunları söyledi: “Huawei’nin Türkiye’de büyüme oranı ile pazarın büyüme oranı ters orantılı. 2015 sonu için büyüme oranı, yüzde 3,1 olarak öngörülüyor. Enterprise sektörü, bu seneyi negatif bir büyüme ile kapatacak gibi öngörülüyor. Enterprise birimi, 2014’te kümülatif olarak yüzde 300 oranına büyüme gösterdi. 2015 yılında pazar küçülürken, Huawei yüzde 186 oranında büyüdü. 2016 sonunda bu büyüme oranını, en az yüzde 100 olarak öngörüyoruz. Huawei, diğer bölgelerde de Enterprise tarafında oldukça hızlı büyüyor.
2016, geride bıraktığımız yılın ekonomik konjonktüründen daha zorlu geçebilir. Geçtiğimiz yıl pazar yaklaşık olarak yüzde 3’lük bir büyüme gösterdi. Önümüzdeki yıl için pazarda daha düşük seviyelerde bir büyüme öngörüyoruz. 3 haneli büyümeye ulaşmak yine hedefimiz.
Huawei pazara girdiğinde, aralarında son derece köklü, ‘15 – 20 yıllık firmaların’ da bulunduğu rakiplerin, belli bir seviyeye gelmiş sistemleri ve cirosal yapıları söz konusuydu. Huawei bu pazar yapısını farklılaştırmayı başardı. Bu noktada şunu vurgulamamız önemli; ‘Büyüyen pazarda büyümekle, sınırlı büyümesi olan bir pazarda büyümek birbirinden oldukça farklı sonuçlar.’ Bu başarıdaki en önemli etken, rakiplerimizden daha farklı değer teklifleri sunmamızdır. Huawei son yıllarda bunu en iyi şekilde uygulayan markalardan bir tanesi.
Huawei’den önce, belli projelerin belli firmalarla yapılması zorunluymuş gibi, yazılmamış kurallarla ilerleyen bir sektör vardı. Huawei bu eko-sistemi, makul kar paylarıyla gerçekleştirdiği projelerle tamamen değiştirdi. Pazardaki en önemli başarı kriterlerinden biri ürünlerinizin iyi olmasıdır. Huawei, birçok köklü rakibinden çok daha iyi ve uzun süreli performans sergileyen ürünleri pazar sunmuş ve birçok bağımsız test kuruluşu tarafından da bu performans tescillenmiştir.”
Ürünler ve sektörler…
2015 yılını satış ve projeler kapsamında değerlendiren Yokuş, en fazla satış ve proje gerçekleştirdikleri ürünlere baktıklarında ilk sırada SWITCH ürün grubunu gördüklerini ve bu dönemde Wi-Fi ürünlerinin satışında da önemli artış gözlemlediklerini belirtti Yokuş sözlerine şöyle devam etti: “Depolama alanında da OceanStore3’ün rekabette Huawei’yi öne çıkardığını söylemek mümkün. Gelecekte bu kategoride önemli oranda büyüme öngörüyoruz. 2015’te en büyük büyüme, Storage, Access Point ve Switch ürünlerinde gerçekleşti diyebiliriz. Huawei’nin hiçbir ürünü aslında Huawei’nin değil, müşterilerinin ürünleridir diye görüyoruz. Pazara sunduğumuz birçok ürün, temelde müşterilerimizle birlikte, müşteri ihtiyaçlarına yönelik olarak, geliştirdiğimiz ürünler. Örneğin SAP HANA için ciddi maliyetlerle bir -Innovation LAB- kurarak çalıştık. Şu anda da SAP HANA’nın en iyi performans gösterdiği ürünler, Huawei ürünleridir. Bu performans, rekabette de önemli avantajlar sağlıyor. Bunun yanı sıra, hızla gelişen bir SOLAR pazarı var. Bu pazarda da oyunun kuralları değişiyor ve Huawei rekabette öne çıkmaya başlıyor. UPS pazarı da 2015’te dikkat çekmeye başlayan bir diğer segment. Enerji kesintisi çok büyük iş kayıplarını da beraberinde getirecektir. Bu alandaki rekabette de Huawei farkı artık sektörde hissediliyor.”
Servis alanındaki gelişim devam edecek…
Servis desteği sunmayacakları hiçbir ürünü Türkiye Pazarına adapte etmeyeceklerini ifade eden Serdar Yokuş sözlerini şöyle sürdürdü: “Huawei, Türkiye pazarına, servis desteği sunmayacağı hiçbir ürünü adapte etmeyecektir. Dünya pazarında, birçok alanda farklı ürünlerimiz kullanılıyor. Ancak Türkiye’de kullanıma hazır hale gelmeyen, yetkin mühendislik ve teknik servis altyapısı, sertifikalı eğitmeni olmayan ürünler, pazarda olmayacak. Yeni ürünlerden ziyade, pazardaki ürünlerimiz konusunda yetkinliğe sahip iş ortaklarımızı geliştirmeye daha fazla önem veriyoruz. Gelecek dönemde Anadolu’daki iş ortaklarımızın sayısını artıracağız ve bu bölgeye daha fazla önem vereceğiz. 2015’te servis hizmetleri kapsamında, Call Center’ımızı da hayata geçirdik. Ek olarak 2016’da, servis alanındaki iş ortaklarımızın mutlaka sertifika zorunluluğu olacaktır.”
İki yeni servis iş ortağı…
İş ortakları ile ilgili değerlendirmede bulunan Yokuş şunları söyledi: “Huawei Enterprise geniş ürün portföyü ile “One Stop Shop” olarak tanımlayabileceğimiz firmaların, kurumların ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılayabilecek bir firma olduğunun daha geniş kitleler tarafından fark edileceğine eminiz. İş ortaklarımızla kaliteyi uygun maliyetle sunabilmemiz bizi önümüzdeki dönemde de başarılı kılacaktır. Huawei ailesine 2 yeni servis iş ortağı katılıyor. Yeni dönemde finans alanında da Türkiye’nin önde gelen bankalarından biri ile bir projeye imza atmak için sizlerle yine bir araya geliyor olacağız.”