Günümüzde internetten alışveriş yapan kişilerin sayısı her geçen gün hızla artış gösteriyor. İnternette güvenli bir alışveriş deneyimi yaşayabilmek için özellikle bir takım konulara büyük özen göstermek gerekiyor. Hizlial.com Genel Müdür Yardımcısı Barış Akyürek, bu konuda nelere dikkat edilmesi gerektiğini listeledi.
İnternetten alışveriş yaparken güvenli bir alışveriş deneyimi yaşamak için bazı konulara dikkat etmek gerekiyor. Hizlial.com Genel Müdür Yardımcısı Barış Akyürek internette güvenli alışveriş yapabilmek için bilinmesi gerekenleri şu şekilde sıraladı:
SSL protokolüne dikkat edin
• “SSL protokolü online alışveriş siteleri için oldukça önemlidir ve site kullanıcısı ile site arasında güvenli veri iletişimini sağlar. Bu güvenlik ve gizlilik kişiye özel gerçekleşir. Bir tür veri şifreleme olan SSL gönderilen bilginin kesinlikle ve sadece gönderilen adreste deşifre edilmesini sağlar. Bir sitede SSL olduğunu anlayabilmek için “https://” ile başlayan URL’nin yeşil renkte ve kilit ikonlu olduğunu görmek, kilit ikonu üzerine tıklandığında ise SSL protokolü ile ilgili detayların doğrulandığını görmek gerekir. Sitenin tüm sayfalarında SSL olmasına gerek yoktur ancak ödeme ve kişisel bilgilerin bulunduğu sayfalarda kesinlikle bulunması gerekir. SSL ile müşteri verilerinin 3. kişiler tarafından çalınmasının ve müşteri aleyhine kullanılmasının önüne geçilmiş olur. SSL bulunmayan sitelerden alışveriş yapılması, müşteri bilgilerinin çalınmasına neden olabilir. Müşterilerin bu protokole dikkat etmeleri gerekir.
Tüketicinin ve satıcının tüm hakları Mesafeli Satış Sözleşmesi’nde yer alıyor
•İnternetten yapılan alışverişler “mesafeli satış” olarak adlandırılır ve bu bağlamda tüketicilerin hakları da Sanayi Bakanlığı’nın belirlediği “Mesafeli Satış Sözleşmesi” çerçevesinde belirlenmiştir. Bu sözleşme bütün e-ticaret yapan web sitelerinde, ödeme butonu öncesinde tüketiciler tarafından okunabilir durumda yayınlanmak durumundadır. Keza satış sonrası hem tüketicinin hem de satıcının bütün hakları bu sözleşmede yer almakta ve haklar karşılıklı korunmaktadır. Örneğin; alıcı, yazılı olarak “herhangi bir gerekçe göstermeksizin” ve “cezai şart ödemeksizin”, 7 gün içerisinde cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkı süresi, mal satışı ile ilgili hallerde, alıcının malı teslim aldığı günden; mal satışı haricindeki hallerde ise, mesafeli sözleşmenin yapıldığı günden itibaren başlar.
•Alıcı cayma hakkını kullanırsa, satıcı, cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç 10 gün içerisinde, alıcıdan almış olduğu toplam bedeli iade etmekle ve 20 gün içinde de alıcıya gönderdiği malı, alıcıya herhangi bir kargo masrafı yükletmeden geri almakla yükümlüdür.
•Teslim alınmış olan malın değerinin azalması veya iadeyi imkansız kılan bir nedenin varlığı, cayma hakkının kullanılmasına engel değildir. Ancak, malın değerinin azalması veya iadenin imkansızlaşması alıcının kusurundan kaynaklanıyorsa, alıcının satıcıya, malın değerini veya değerindeki azalmayı tazmin etmesi gerekir. (Malın alışılagelmiş kullanımı sebebiyle meydana gelen değişiklik ve bozulmalar değer azalması olarak kabul edilmez.)
Kargo teslimatı sırasında neler yapılmalı?
•Kargo görevlilerinin teslim etmek üzere olduğu kargo paketinde veya orijinal ürün ambalajında (beyaz eşyalar, TV’ler orijinal ürün ambalajı ile kargoya verilir) yırtılma, delinme, ıslanma gibi hasar görüldüğünde kargoyu kesinlikle teslim almamalı ve görevlilere tutanak tutturulması konusunda uyarıda bulunulmalıdır. Böylece en kısa sürede, verilen siparişe ilişkin tekrardan yeni bir kargo gönderimi sağlanacaktır.”
Son Yorumlar