Çocuklar için online İngilizce okulu Novakid, çocukların “dikkat dağınıklığını” yenmesine yardımcı olacak, mükemmel, sorunsuz ve sonuç veren öğrenim deneyimleri yaşamalarını sağlayacak en iyi yöntem ve teknikleri bir araya getirdi.
Çocuklar neden uzun süre boyunca odaklanamaz? Karınlarının aç olması gibi basit bir sebepten dolayı odaklanamıyor olabilirler! Ayrıca günlük rutin de önemlidir: çocuğun ne zaman uyuduğu ve sabah kaçta kalktığı, kaç saat uyuduğu, dışarıda yeteri kadar vakit geçirerek temiz hava alıp almadığı, yeteri kadar fiziksel aktivite yapıp yapmadığı ve benzeri gibi faktörler odaklanma kabiliyetlerini etkileyebilir.
Bazı anne ve babalar çocuklarının sürekli olarak dikkatinin dağıldığını görünce bir anda ADHD, yani Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu teşhisini koyuveriyorlar. Paniğe kapılmadan önce bir çocuk için genellikle normal sayılan odaklanma süresinin ne kadar olduğunu bilmek gerekir.
Bu süre yaşa göre değişir:
- 2 yaş: 4 ila 6 dakika
- 4 yaş: 8 ila 12 dakika
- 6 yaş: 12 ila 18 dakika
- 8 yaş: 16 ila 24 dakika
- 10 yaş: 20 ila 30 dakika
- 12 yaş: 24 ila 36 dakika
- 14 yaş: 28 ila 36 dakika
- 16 yaş: 32 ila 48 dakika
Yaş gerçekten de dikkat süresini sınırlayan bir faktördür. Üç yaşındaki bir çocuğun fiziksel olarak bir saat boyunca eğitimsel oyunlar oynaması mümkün değildir ve on yaşındaki bir çocuk da bir buçuk saat boyunca klasik müzik dersi almaya katlanamaz. Konu çocuğun ilgisini çekse bile çocuk, yukarıda yaşı için bahsedilen süreden daha uzun süre dikkatini toplayamaz.
Yukarıda belirtilen süre cetveli genel olarak kabul edilmiş bir statüye sahiptir. Çocuk doktorları, psikologlar ve öğretmenler bu cetvelin hazırlanmasına katkıda bulunmuştur. Bununla birlikte, bu sayılar genel ilkelerdir ve çeşitli faktörlere göre değişiklik gösterebilir.
Novakid online İngilizce okulu Eğitimsel İçerik Müdürü Adrienne Laundry, çocukların dikkat aralığını artırmasına yardımcı olacak beş etkili teknik öneriyor. Bu uygulamalardan bazıları yetişkinlerin zaman yönetimi pratikleriyle örtüşürken bazıları ise çocuklara özel olarak tasarlanmıştır.
- Molalar verin
Büyük işler, öğretmenlerin ya da anne ve babaların yardımıyla birkaç parçaya bölünüp farklı aşamalar arasında molalar verilirse çocuklar bu işlerin altından çok daha kolay şekilde kalkabilir. Mola süresi, çocuğun yaşına bağlı olarak 5 ila 15 dakika arasında olmalıdır.
Bununla birlikte, molalar sadece konuya ara vermekten ibaret değildir. Dersler arasındaki sürede fiziksel aktiviteler yapılmalıdır. Telefona “yapışıp kalmak” ya da çizgi film izlemek çocuğun dikkatini toplamasına yardımcı olmamakla kalmaz, dikkatinin daha çok dağılmasına neden olur.
“Bir dakikalık bir fiziksel aktivite stres atmak ve çocuğu canlandırmak için iyi bir yöntemdir. Fiziksel aktivite beyindeki kan sirkülasyonunu güçlendirir ve konsantrasyonu artırır. İngilizce dersleri arasında TFT (Tüm Fiziksel Tepki) yönteminin unsurlarını kullanmak mükemmel bir yöntemdir. Bu yöntemde yeni kelimeleri ve sözcüksel yapıları açıklamak ve hafızaya kazımak için el hareketleri, yüz ifadeleri ve beden hareketleri kullanılır. Bir derste mola vermek için TFT yönteminin kullanılması, çocuğun ders konusundan kopmadan başka bir aktiviteye geçmesine yardımcı olur.” şeklinde belirtiyor Adrienne Laundry.
- Fazlalık nesneleri kaldırın
Okul öncesi ve ilkokul çağındaki çocuklar dikkatlerini bir şeye istemsiz olarak verirler. Bu çocuklar her şeyi merak ettikleri için parlak renklere, sıra dışı nesne ve seslere ve de etrafta meydana gelen herhangi bir ani değişikliğe tepki verirler. Ayrıca küçük çocuklar odak değişimini fiziksel olarak kontrol edemezler. Tek çözüm, istemsiz olarak dikkat verecekleri tetikleyici miktarını en aza indirmektir.
- Yaklaşımınızı değiştirin
Bir veli çocuğunun bir alıştırmayı yaparken zorluk yaşadığını düşünüyorsa bu ödevi tamamlamak için kullanılan yaklaşımı değiştirmeyi deneyebilir. Örneğin, sesli okuma yaparken çocuktan metni üzgün ya da neşeli bir ses tonuyla, robot taklidi yaparak ya da farklı hızda okuması istenebilir. Bu tarz bir yaklaşım çocuğun hem dikkatini hem de motivasyonunu korumasına yardımcı olacaktır.
- Dikkati toplayın
Ders çalışırken ya da ev ödevi yaparken verilen molalarda konsantrasyon alıştırmaları yapılabilir. Örneğin, “Doğru mu, yanlış mı?” oyunu oynanabilir.
İki hareket türü seçin. El çırpma ve ayakla yere vurma ya da elleri yukarıda veya önde çırpma. Bu hareketlerden birisi bir şeyin doğru olduğunu belirtirken diğeri ise yanlış olduğunu belirtecek. Ardından çocuğa çeşitli bilgiler vermeye başlayın. Bunlar arasında absürt ve gerçek olması imkansız olan şeyler ile doğru bilgiler yer almalıdır. Her bilginin ardından çocuk gereken hareketi kullanarak bilgiye tepki vermelidir. Bu tarz bir oyun çocuğun “dikkatini toplayacak” ve odaklanma becerisini geliştirecektir.
5. Övgü ve motivasyon
Bir çocuğun tüm çabalarını başarıya ulaştıran şey motivasyondur. Çocuğun en doğal motivasyonu ise anne ve babasından alacağı övgülerdir.
“Bir çocuk duygusal takviye almazsa bunalır ve hayal kırıklığına uğrar. Bu durum çocuğun konuya gösterdiği dikkatin azalmasına neden olur. Bu nedenle çocuğu daha sık övmek ve bir ödül sistemi kullanmak çok ama çok önemlidir.” diyerek bu konudaki son önerisini belirtiyor Adrienne Laundry.
Son Yorumlar