Yeni bir dil öğrenmek tatmin edici ve insanı geliştiren bir deneyim olabilir. Bununla birlikte, yeni başlayanlar için bir dizi zorluğu da beraberinde getirir. Bu yazımızda 4-12 yaş arası çocuklara online İngilizce dersler sunan Novakid okulu eğitim uzmanları ile birlikte dil öğrenmenin en büyük zorluklarından birine değineceğiz: anlaşılır ve doğru telaffuzda ustalaşmak.
Telaffuz neden bu kadar büyük bir sorun?
Yeni bir dil öğrenmek için gereken dört temel beceriden (okuma, yazma, dinleme ve konuşma) telaffuz esas olarak konuşmayı etkiler – peki neden bu kadar büyük bir sorun? Cevap, aslında öğrencinin ana dilinde saklıdır çünkü ikinci dil öğrenirken temeli ana dilimiz oluşturur ama aynı zamanda öğrenmeyi de zorlaştırabilir. Öğrencinin ana dili ve ikinci dili arasında her zaman dikkat edilmesi gereken temel farklılıklar olacaktır.
Diller arasındaki önemli farklılıklar genellikle her dilin kendine özgü seslerini karşılaştırarak bulunabilir. Örneğin, İngilizce öğrenen bir Rus, 20 İngilizce sesli harfi Rusçada var olan 10 sesli harften başlayarak benimsemelidir. Taylandlı bir İngilizce konuşmacısı ise ‘sh’ ve ‘ch’ sesleri arasında ayrım yapmalıdır: bu sesler Tayland dilinde aynıdır. Bunlar münferit örnekler değildir. Bir öğrencinin ana dili ne olursa olsun, ikinci bir dil öğrenirken telaffuz zorluklarıyla karşılaşacaktır.
Bir öğrencinin ebeveyni, çocuklarının neden yetişkin olarak öğrenmek yerine gençken bu zorluklarla yüzleşmesi gerektiğini merak edebilir. Ancak Kritik Dönem Hipotezi, bir dili öğrenmeye çocukken başlayanların, yetişkin olarak başlayanlara göre çok daha kolay bir şekilde ana dil benzeri yeterliliğe ulaşabileceğini öne sürmektedir.
Peki telaffuz akıcılığına ulaşmak için ne yapılabilir? Telaffuz yeterliliği nasıl elde edilebilir?
Novakid’de telaffuz pratiği, her ünitenin stratejik bir ses seçimine odaklanmasıyla ders yapısına dahil edilmiştir. İkinci dil olarak İngilizce öğretiminde uzmanlaşmış okul ebeveynlere, çocuklarının telaffuzlarında daha da özgüvenli olmalarına yardımcı olmak için öğretmenin örneklerini takip etmelerini öneriyor.
İşte başarıyı yakalamak için stratejiler:
- Güven inşa edin
Öğrencilerin yetkinliği tek tek harf seslerinden ve harf isimlerinden ünsüz harf karışımlarına, ‘castle’daki ‘t’ de dahil olmak üzere sessiz harfleri tanıma ve ‘nurse’daki ‘ur’ ve ‘fern’deki ‘er’ gibi benzer sesler arasındaki farkları anlama gibi ileri becerilere kadar yavaş ve metodik bir şekilde geliştirilmelidir.
Çocuktan birden karmaşık bir kelimeyi çıkarması beklenmemelidir. Anne-babalar da çocuğun öğrendiği kelimeleri birlikte okuyarak pekiştirmesine yardımcı olabilirler.
- Oyun yoluyla pratik yapma
Novakid’de genç öğrenciler yeni sesleri içeren kelimeleri telaffuz etme ve anlama becerisine sahip olduklarında, öğretmenler tekerleme okuma ve ‘öğretmeni yen’ telaffuz yarışları gibi eğlenceli etkinliklerle öğrencilerin ilgisini çekmeye devam ediyor. Ebeveynler de tekerleme okuma, bir kelimenin doğru telaffuzunu bilme gibi oyunlar ile sürece dahil olabilir. Doğru telaffuzdan emin değilseniz oyunda bir sesli sözlük kullanarak telaffuzu dinleyebilirsiniz.
Öğrenciler ayrıca öğretmenlerinin hedef kelimeleri ve sesleri yüksek veya kalın bir sesle, hızlı veya yavaş bir hızda gibi farklı şekillerde söylemesini ve ardından bunları mümkün olduğunca yakından tekrar etmesini dinleyerek eğlenirler. Bu sadece eğlence için değil, aynı zamanda öğrencilerin reseptif becerilerini de geliştirir: İngilizceyi farklı şekillerde duyma yetenekleri. Özellikle okul öncesi grupta çocukların oldukça dikkatini çeken evde de doğru telaffuz ile tekrarlanabilecek bir uygulamadır.
- Minimal çiftler
İngilizcede, ‘ship’ ve ‘sheep’, ‘cup’ ve ‘cap’ gibi sadece bir sesle farklılık gösteren binlerce minimal kelime çifti bulunuyor. Bunları sadece sesli harfleri ayırt etmek için değil, aynı zamanda öğrencilerin yanlış anlaşılmalarını önlemek için de uygulamak önemlidir.
Minimal çiftleri öğrenirken siz de evde hafıza kartları ile oyun oynayarak doğru telaffuzu bilmeye çalışabilirsiniz. Telaffuzu dinlemek için sesli sözlük kullanılabilir. Bu sayede çocuk bir sesle farklı duyulan her iki kelimeyi de hem görmüş hem de duymuş olacaktır.
- Modelleme
Bir diğer teknik de öğretmen tarafından modellenen ağız pozisyonu ve hareketinin sunulmasıdır. Bir öğretmenin yeni bir ses oluştururken ilgili ağız hareketlerini göstermesini izlemek ve abartılı ağız hareketleriyle sesleri uygulamak çocuklar için çok eğlenceli olabilir. Bu gibi etkinlikler, öğrencilerin sınıfta kendilerini rahat hissetmelerine ve önemsendiklerini hissetmelerine yardımcı olan mutluluk bağı kurmalarına yardımcı olan deneyimler sağlar.
Tabii ki modellemeyi bilmiyor olabilirsiniz ancak dersten sonra çocuğunuzdan size bunu göstermesini isteyebilirsiniz. Böylece pekiştirme yapmış olur ve birlikte eğlenceli vakit geçirmiş olursunuz.
Telaffuz, dil öğreniminin çok önemli ve zor bir unsuru olsa da mükemmel telaffuzun geliştirilmesi bir sır değildir. Aksine dikkatli ve sistematik bir şekilde çalışıldığında geliştirilebilen bir dil edinimi unsurudur. Doğru telaffuzu öğrenmek için en etkili çözüm ise öğrenilmesi hedeflenen dile aktif bir şekilde doğru teknikler ile maruz kalmaktır. Yabancı bir ülkede uzun süre yaşamak için imkanımız olmayabilir fakat neyse ki günümüzde teknoloji ile birlikte evimizin konforunda ana dili hedef dilimiz olan öğretmenler ile ders yapabiliyoruz.
Novakid de online İngilizce derslerinde ilgili metodolojiyi en aktif kullanan kurumlardan birisidir. Okul, öğrencilerinin akıcı konuşmaya doğru ilerlerken hiçbir sınır tanımamalarını sağlamak için mevcut her etkili tekniği kullanıyor. Kendiniz deneyimlemek için hemen ücretsiz bir deneme dersi planlayın!
Kaynakça
Birdsong, D. (1999). Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis. Lawrence Erlbaum Associates.
Son Yorumlar