Dünyanın en büyük dijital spor medyası şirketi Perform, ‘Küresel Spor Medyası Tüketim Raporu 2013’ü açıkladı. Aralarında Türkiye’nin de yer aldığı 14 ülkede spor medyasının ne şekilde kullanıldığını kapsamlı araştırmalarla ortaya koyan rapora göre, Türkiye’deki 22 milyon aktif sporseverin yüzde 64’ü futbolu takip ediyor. Türkiye bu oranla İspanya ile birlikte Avrupa ülkeleri arasında futbolun en çok takip edildiği ülke olma özelliğini taşıyor. Türkiye, spor takibinde internet ve mobil cihaz kullanımında Avrupa ortalamasının üzerinde performans gösteriyor.
Dünyanın en büyük dijital spor medyası şirketi Perform, ‘Küresel Spor Medyası Tüketim Raporu 2013’ü açıkladı. Rapor, aralarında Türkiye’nin de yer aldığı 14 ülkede, sporseverlerin spor medyasını ne şekilde kullandığını kapsamlı bir biçimde ile ortaya koyuyor. Perform’un küresel iş ortakları olan araştırma şirketleri ile birlikte hazırladığı ve bu yıl üçüncüsünü yayınladığı rapor, bu alanda gerçekleştirilen en büyük ve en güvenilir araştırma olma özelliğini taşıyor. Raporda yer alan ülkeler şöyle sıralanıyor: ABD, Almanya, Avustralya, Brezilya, Büyük Britanya, Çin, Endonezya, Fransa, Hindistan, İspanya, İtalya, Japonya, Rusya ve Türkiye.
Türkiye’nin ilk kez bu yıl dahil edildiği raporda, sporseverlerin hangi spor dalını ne kadar ve nasıl takip ettikleri ve satın alma alışkanlıkları gibi birçok konu tüm ayrıntıları ile mercek altına alınıyor.
Futbolda Brezilya’ya yaklaştık
Araştırmaya dahil olan 14 ülkede 990 milyon sporsever bulunduğunu ortaya koyan rapora göre, bu ülkelerde futbolu aktif olarak takip edenlerin sayısı 460 milyonu buluyor. Türkiye’deki 22 milyon sporseverin en çok takip ettiği spor dalı yüzde 64’le futbol. Türkiye bu oranla, yüzde 68’le ilk sırada bulunan Brezilya’nın ardından İspanya ile birlikte futbolun en çok takip edildiği ülke olarak ikinci sırada yer alıyor. Bu oran aynı zamanda Avrupa ülkeleri arasında Türkiye’yi ilk sıraya taşıyor. Türkiye’deki en popüler diğer spor dalı ise yüzde 48’le basketbol.
Önce TV sonra internet
Diğer 13 ülkede olduğu gibi, Türkiye’de de sporun takip edildiği mecralar arasında ilk sırada TV bulunuyor. Türkiye’deki sporseverler, sporu öncelikle TV’den takip ediyor. Yüzde 94 orana sahip TV’nin ardından ikinci sırada yer alan internetin oranı ise yüzde 85. Türkiye internetin bu yüksek kullanım oranı ile ilk sırada bulunuyor. Sporu, gazete ve dergi gibi basılı yayınlardan takip edenlerin oranı ise yüzde 81’e ulaşıyor. Bu oran Türkiye’yi ikinciliğe taşırken, Endonezya, yüzde 85’le bu kategorinin birincisi konumunda.
Mobilde üçüncüyüz
Rapordaki en çarpıcı sonuçlardan biri de mobil kullanımda ortaya çıkıyor. Diğer mecraların yanı sıra sporu mobil cihazlarıyla da takip edenlerin ülkemizdeki oranı yüzde 64 seviyesinde bulunuyor. Mobilin ülkemizdeki günden güne artan kullanımını bir kez daha gösteren bu kategoride ilk sırada yüzde 73’le Endonezya, ikinci sırada ise yüzde 67 ile Çin bulunuyor.
Sosyal ağlarda Türkiye ilk sırada
Dikkat çeken bir diğer mecra da sosyal ağlar. Türkiye’deki sporseverlerin yüzde 66’sı sporu takip etmek için, başta Facebook olmak üzere, sosyal medya platformlarını kullanıyor. Türkiye’nin ardından ikinci sırada bulunan Hindistan’da bu oran yüzde 63 olurken, Almanya (yüzde 21) ve ABD (yüzde 25) gibi internet kullanımının yaygın olduğu ülkelerde, sporun sosyal ağlarda düşük oranda takip edildiği görülüyor.
Haftada 15 saat spor takibindeyiz
Perform’un araştırmasından çıkan diğer bir ilginç sonuç da sporseverlerin spor olaylarını takip etmek için tüm bu mecralarda haftada kaç saat geçirdiklerine ilişkin. Hindistanlı sporseverler haftada 19.1 saatlerini spor takibi için harcarken, Türkiye 15.2 saat ortalaması ile 14 ülke arasında ikinci sırada bulunuyor. Türkiye’nin ardından 14.6 saatle Çin geliyor.
Bilgisayar kullanımında Avrupa lideriyiz
Türkiye, spor içeriğine bilgisayar aracılığı ile erişim açısından da Avrupa ülkeleri arasında ilk sırada yer alıyor. Araştırmaya Türkiye’den katılanların yüzde 35’i, online spor içeriklerini günden bir kereden fazla mutlaka kontrol ettiğini belirtirken, en yakın takipçi olan Almanya’da bu oran yüzde 19’da kalıyor.
Spora para harcıyoruz
Ücretli abonelik gerektiren platformların kullanımında da Avrupa’da ilk sırada yer alan Türkiye’de sporseverlerin yüzde 30’unun internet sitesi, telefon ya da tablet üzerinden kullanılan ücretli platformlara aboneliği bulunuyor. İkinci sıradaki İtalya’da bu oran yüzde 19. Türkiye, İnternet üzerinden canlı yayınlanan spor karşılaşmaları için ücret ödeyebileceğini belirten kullanıcılar açısından da 14 ülke arasında ikinci sırada bulunuyor. Yüzde 39’la ilk sırada bulunan Çin ve Hindistan’ın ardından, karşılaşmaları internetten canlı izlemek için ücret ödeyebileceğini söyleyen Türk kullanıcıların oranı yüzde 29 olarak belirtiliyor.
Raporla ilgili bir değerlendirme yapan Perform Türkiye Genel Müdürü Emre Uğurlu şu bilgileri verdi:
“www.taraftaritanimak.com adresinden tamamına ulaşılabilen araştırma, hem küresel çapta hem de Türkiye özelinde, spor ekonomisinin ne denli büyüdüğünü, ne kadar geniş bir kitlenin sporu takip ettiğini net bir biçimde ortaya koyuyor. Pazarın bu denli büyümesinde internetin ve dijital dünyanın çok büyük bir rolü var. Sonuçlarda da görülebileceği gibi, sporu internet üzerinden takip edenler önemli bir orana ulaşmış durumda ve bu oranın önümüzdeki yıllarda artarak büyüyeceğini rahatlıkla ifade edebiliriz. Türkiye’de futbola olan ilgi herkes tarafından bilinse de Perform’un araştırması ile belki de ilk defa bu ilginin somut rakamlara dönüşmüş durumda olduğunu görüyoruz. Rapor ayrıca, sporun mobil cihazlar ve sosyal ağlar üzerinden takibinde de Türkiye’nin pek çok ülkenin önünde yer aldığını ortaya koyuyor. Bu durum, bu alanlara odaklanan ve günden güne artan yatırımların doğru bir yönde ilerlediğini de gösteriyor.”
Perform hakkında:
Merkezi İngiltere’de bulunan Perform, dünyanın önde gelen dijital spor medyası şirketleri arasında yer almaktadır. 2007 yılında iki şirketin birleşmesi ile kurulan Perform, kurucu kadrosunun uzun yıllara dayanan tecrübe ve bilgi birikimi sayesinde, kısa süre içinde alanının en büyük şirketlerinden biri olmayı başarmıştır. Dünya çapında 16 ülkede 23 ofisi bulunan Perform halka açık bir şirkettir ve hisseleri Londra Borsası’nda işlem görmektedir. Şirketin piyasa değeri 1,5 milyar Dolar’ın üzerindedir. Perform, içerik dağıtımı, reklam ve sponsorluk, abonelik platformlarının geliştirilmesi ve yönetimi gibi yöntemlerle multimedya spor içeriğinin, internet tabanlı dijital platformlar aracılığı ile hem son kullanıcılara hem de kurumsal müşterilerine ulaşmasını sağlamaktadır. 200’den fazla spor dalı ve bu sporlarla bağlantılı lig, turnuva ve organizasyonu kapsayan, dünyanın en büyük dijital spor yayın hakları portföyüne sahiptir.
Perform, 2012 yılının ikinci yarısında gerçekleştirdiği Mackolik A.Ş. satın alması ile Türkiye pazarına giriş yapmıştır. Perform, satın almanın ilk aşamasında yüzde 51 hisse karşılığı 40.8 milyon TL ödemiştir ve anlaşma gereğince 2016 yılında hisselerin tamamını satın alacaktır. Mackolik A.Ş., Mackolik.com, Sahadan.com, Beygir.com sitelerinin yanı sıra, WAP siteleri, SMS projeleri, mobil uygulamalar ve sporla ilgili Facebook oyunlarını hayata geçirmektedir.
Son Yorumlar