2010 yılındaTürkiye’defa aliyetlerine başlayan dünyanın önde gelen araştır mave danışmanlık kuruluşlarından Frost & Sullivan, Türkiye’de hazırladığı başta enerji, otomotiv, savunmave sağlık olmak üzere çeşitli sektörlerde uzun vadeli Pazar öngörülerini de kapsayan raporlarıyla uluslararası şirketlerin ve yatırım fonlarınınTürkiye’deki faaliyetleri ne yardımcı olmanın yanı sıra farklı sektörlerde bir çok Türk firmasına özel araştırma ve danışmanlık hizmetleri vererek iç ve dış pazarlarda büyümelerine yardımcı olmayıs ürdürüyor. Bu kapsamdaFrost & Sullivan,Türkiye Telekom pazarını da yakından ilgilendiren M2M (makineden makineye) alanındaki yeni gelişmeleri mercek altına alıyor.
Frost &Sullivan’ınaraştırmasınagöreAvrupa’nın bir numaralı makineden makineye (M2M) Telekom servisi sağlayıcıları, kaçınılmaz olan M2M bağlanırlığın metalaşması sürecinde atacakları adımlara karar vermeye çalışıyorlar.Büyük oranda toptan M2M kapasitesi satışına yoğunlaşmış yeni hizmet sağlayıcıların pazara giriş yapmasıyla birlikte alınacak kararlar daha da kritik hale geliyor.Bağlanırlık, M2M ediniminde önemli bir yere sahipken, Telekom şirketlerini zorlayan faktör, müşterilerinin üretkenliğini artırmak için hem bağlanırlığı hem de bilgiyi beraber sunmaya dayanıyor.
Bağlanırlık ve işleme yetenekleri için tek menü
Frost & Sullivan’ın sektör analistlerinden Yiru Zhong, mevcut durumu şu şekilde değerlendiriyor: “M2M alanındaki temel gelir M2M denklemindeki bilgi bileşenidir.Çünkü bilginin farklı müşteriler için farklı anlamları ve değeri var. Frost & Sullivan, M2M Telekom pazarının lider şirketlerinden birinin, küçük ve orta ölçekli işletmelerin de dâhil olduğu geniş bir müşteri dilimine hitap eden, M2M bilgisi ve müşterilerin M2M edinme süreçlerini basitleştirmek için bağlanırlık ve işleme yeteneklerini bir arada sunan bir menüyle ortaya çıkacağını öngörüyor.”
Frost & Sullivan’a göre pazara yeni oyuncular giriş yaparken ve bağlantı başına gelir oranları gittikçe düşerken, Telekom şirketlerinin alternatif, hatta dolaylı gelir kaynakları oluşturmak için harekete geçmeleri gerekiyor.Nitekim, Deutsche Telecom’un M2M pazaryeri yaklaşımı, satıcıları ve alıcıları bir araya getirmek için teknoloji ve kullanıcıdan bağımsız ticari bir pazar ortamı sunarak kurumunu her türden müşteriye hizmet sağlar bir konuma taşıyor.Bu büyük başarıdan daha da önemlisi, Frost & Sullivan analistlerine göre Deutsche Telekom’un aynı zamanda M2M kolaylaştırma faaliyetlerinden gelir elde etmeyi hedeflemesi olarak görülüyor.
Deutsche Telekom’un M2M Pazaryeri; M2M cihazları, ürünleri, teknolojileri ve hizmetleri sağlayan satıcılarla gelişmiş verimlilik, düşük hizmet dışı süre veya artan stok mevcudiyeti gibi sonuçlar elde etmek isteyen internet ve bilgisayar teknolojisi alıcılarının bir araya geldiği sanal bir pazar geliştirerek M2M alanında sunduğu hizmetleri genişletiyor.Bu doğrultudaDeutsche Telekom, satıcıların uygulama geliştirme ve alıcıların arama ve karar verme süreçlerini basitleştirmeyi ve bunun karşılığında M2M gelirlerinden pay almayı hedefliyor.
Analist Yiru Zhong, Deutsche Telekom’un stratejisi hakkında şu görüşü paylaşıyor:“Deutsche Telekom’un M2M pazaryeri, ulaşılması güçmüşterilere hizmet vermesiyle Amazon modelini çağrıştırıyor. Deutsche Telekom’un, satıcıların ürünlerinin, teknolojilerinin, çözüm ve hizmetlerinin alıcıların ortamlarında çalışmasını sağlamaki çin gerekli alt yapıyı ve yetişmiş elemanı tedarikettiği DT Pazaryeri, geniş ölçekli biralıcı ve satıcıkitlesini bir araya getiriyor.”
Şirketler M2M stratejileri geliştiriyor
M2M bağlanırlık platform geliştiren tek şirket DT değil. Frost & Sullivan’a göre önümüzdeki bir kaç yıl içerisin de canlıbir M2M pazarı oluşması için yeterli kaynakla rve odak noktalar ımevcut durumda bulunuyor.Telefonica/O2, Orange Business Services veya Vodafone Global Enterprises gibi Telekom şirketlerikendi M2M stratejileri üzerinde çalışıyorlar.
M2M gelirleri içinverilen mücadele nin yalnızca M2M bağlantı ve iletişim hizmetleri alanında sürmediğini ifadeedenZhong, hâlâ emekleme döneminde olan M2M data seviyesinde de mücadelenin yoğunluğu gittikçe arttığını vurguluyor. Zhong, bununla ilgili olarak, M2M akıllı sayaç very yayımı konusunda henüz çözülmemiş pek çok sorun olduğunu örnek olarak göstererek, elektrik dağıtım ıve yaperakende şirketlerinin akıllı sayaçların yerleşimi ve evlerdeki sayaçlardan şubelere,oradan da enerji şirketlerinin yönetim ofislerin egiden sayaç verilerinin entegrasyonuiçin BT uzmanlarının yardımlarına ihtiyaçolduğunun altını çiziyor.Zhong, hali hazırdaki durumu, “Avrupa’dakibirçok M2M Telekom şirketinin BT bölümleri olsa da yalnızca bir kaçtan esimo bilalandaki becerileriyleeş değer şekilde emin ve tutarlı performans sergileyebilir” şeklinde özetliyor.
Son Yorumlar