Dünyanın önemli anakart üreticilerinden birisi olan Asus’u konuşmak üzere Asus Türkiye Sistem İş Grubu Ülke Müdürü Bora Aras ile keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik. 1989 yılında kurulan Asus’un 2006 yılına kadar üretici kimliği ile devam ettiğini ve sektörün önemli bir oyuncusu olduğunu belirten Aras, anakartlarla başlayan üretim serüveninin değişen trendler sonrasında notebook, tablet, ultrabook, telefon ve giyilebilir ürünlerle beraber üretimin daha da tüketici ürünleri ve mobil tarafa yoğunlaşmaya başladığını söyledi…
Asus Türkiye’den ve Asus’un Türkiye’ye ve pazara bakış açısından bahseder misiniz?
1989 yılında kurulan Asus, 2006 yılına kadar üretici kimliği ile sektörün önemli bir oyuncusu oldu. Anakart’larla başlayan üretim serüveni değişen trendler sonrasında notebook, tablet, ultrabook, telefon ve giyilebilir ürünler de dahil olmak üzere daha tüketici ürünleri ve mobil tarafta yoğunlaşmaya başlıyor. Asus, 2006 yılında üretici kimliğinden koparak daha çok marka kimliği ile ön plana çıkmaya başlıyor. 2006 yılında fabrika ile marka kısmı ayrılıyor. Fabrika kısmı Pegatron adı altında marka kısmı da Asus markası altında devam ediyor. Asus’un dünya genelinde yaklaşık olarak 12500 civarında çalışanı bulunuyorken, bu sayının 3500 civarında kişisi mühendis ve ArGe ekibinden oluşuyor. Globalde 2009-2014 yılına baktığımız zaman Asus, her yıl yaklaşık olarak yüzde 25 seviyesine bir büyüme gerçekleştiriyor. Bu tarafta IT’yi biraz değiştirmeye başladık. 2010 yılında bütün firmalarda notebook, masaüstü ve All in One ürünler tercih edilirken, Asus olarak biz o tarafta hızlı bir şekilde tablet ürünlerine giren bir marka olduk. Mobile dönüşün ilk adımlarını biz 2007 yılında Eee PC ile attık. 6 ay boyunca tüm o ürünler Eee PC olarak anılırken daha sonra Intel bu ürünlere genel olarak netbook adını verdi. Daha sonrasında mobil ürünlerine yanı taşınabilir cihazlara bir dönüşüm başladı. Şu anda globalde talbet sıralamasında ilk üç içerisinde bulunuyoruz. Taşınabilir cihazlar kategorisinde de ilk üç içerisindeyiz. Bizim hedefimiz Pazar payının yanında tüketiciye kullanıcı mutluluğu yaşatmak. Asus Türkiye olarak 2006 yılında ofisimizi faaliyete geçirdik. Kişi sayısı olarak büyüme yapımız bulunuyor. Pazarlama birimimiz ve teknik servis ekibimiz bulunuyor. Bunun yanı sıra teknik servis olarak hızlı hizmet sunabilmek adına ihtiyaç olduğunda outsource teknik servis hizmeti de alıyoruz. Genel Pazar olarak değerlendirdiğimizde Türkiye dünya pazarının yüzde 1’i yapıyor. IT ürünlerinde genelde böyle bir yapı bulunuyor. Bölge olarak Asya-Pasifik bölgesinde bulunuyoruz. Asus Türkiye olarak biz direk merkeze bağlı çalışıyoruz.
Asus gelişmekte olan ve genç nüfusa sahip Türkiye pazarında kendisini nasıl konumlandırıyor?
Çok genç olan Asus markasının ülke pazarında satılmaya başlanması 2006 yılında başladı. Birçok markanın daha önceden girmiş olduğu ülke pazarlarına biz sonradan girdik. Türkiye’nin genç nüfusa sahip oluşu Asus için Türkiye’nin önemini artırıyor. Gelişmekte ve büyümekte olan bir pazara sahip.
Asus’un ürün gamından ve kurumsal pazarda yıldız ürünlerinden bahseder misiniz?
Ben Asus Sistem İş Grubu tarafında çalışıyorum. Asus organizasyon anlamında bölgeler dışında en tepeden en aşağıya kadar iş gruplarına ayrılıyor. Bu iş gruplarından birisi “Open Platform”. Open Platform İş Grubunda bulunan ürünlerimiz Anakart, Grafikkartı, LCD Monitör, Network, Wireless gibi ürünler. Sistem İş Grubunda ise Notebook ve Tablet ürünleri, Aksesuarlar, Akıllı Telefon ürünleri, Masaüstü Bilgisayar, All in One Ürünler ve mini PC ürünleri bulunuyor. Tüm ürün grupları içinde baktığımızda 1989 yılından 2006 yılına kadar üretilen ürünlerin yüzde 90’ı bireysel tüketiciye hitap eden ürünlerdi. Biz pazarın bugüne kadar hep bireysel pazarının önemli oyuncularından birisi olduk. Ancak özellikle 2014’ün Haziran ayı itibariyle bizim iş grubumuza masaüstü bilgisayarların geçmesiyle birlikte kurumsal pazara da girdik. Kendi içimizde de Tüketici İş Grubu ve Kurumsal İş Grubu olarak iki ayrı iş birimi oluşturduk. Kurumsal hem bizim için hem de global anlamda yeni bir yapı. Kurumsal taraftaki ürünlerimizi düşünürsek bizim bazı ürünlerimizin hem kurumsal hem de tüketici olarak kullanıldığını söylemek gerekir. Bunun dışında notebook tarafında üretim aşamasında kurumsal olarak üretilen B ve P serisi ürünlerimiz bulunuyor. Masaüstü bilgisayar tarafında ise yüzde 70 seviyesinde ürünlerimiz kurumsal müşteriye hitap ediyor.
AR-GE çalışmalarınız hakkında bilgi verir misiniz? Ürünlerinizde kendi işlemcilerinizi mi kullanıyorsunuz? Yeni bir teknolojiyi Asus’tan görebilecek miyiz?
12000 çalışanımızın 3500 civarında kişisi Ar-Ge alanında çalışıyor. Asus ürünlerimiz A’dan Z’ye Ar-Ge çalışanlarımız tarafından yapılıyor. Ürünlerin içerisindeki anakart tasarımından dış tasarımına kadar Asus tarafından yapılıyor. Asus olarak işlemci tarafında bir çalışmamız bulunmuyor.
Türkiye Bilişim Pazarının önümüzdeki dönemde göstereceği gelişmeler hakkında bilgi verir misiniz? Sizce pazarın büyümesi devam edecek mi ve Asus bu noktada Pazar payını yükseltmek için neler yapıyor?
2014 yılında toplam Türkiye Bilişim Pazarına baktığımızda notebook pazarının küçüldüğünü, masaüstü pazarının küçüldüğünü, tablet pazarının büyüme gösterdiği karamsar bir yıl oldu. Geçen yılın ilk 9 ayına göre 2014 yılını değerlendirirsek pazarın yüzde 25 küçüldüğünü görüyoruz. Son 3 aya baktığımızda ise bu küçülmenin yüzde 7-8’ler seviyesine düştüğünü söyleyebiliriz. Bu kendi arasındaki küçülmenin düşüşü gelecek anlamında ümit verici bir ortam oluşturdu. 2013 ve 2014 yılları kötümser yıllardı. Sektöre baktığımızda tabletin kendine pazarda yer edinmesi geleceğe umutla bakmamızı sağlıyor. İkili ürünlerin piyasaya çıktığını görüyoruz. Ancak globalde de Türkiye’de de baktığımızda dokunmatik ekrana sahip olma fikrinin çok fazla tutmadığını söyleyebilirim. Tablet ürünler bizi daha çok eğlence tarafında büyüttü. 2015 yılını değerlendirecek olursak pazardan beklentilerimiz notebook tarafının hemen hemen aynı kalması yönünde. Tablet tarafına baktığımızda artık pazarın bir doyuma ulaştığını ve gerilemeye başladığını görüyoruz. Bunun nedenlerinden birisinin de telefon tarafındaki ekran boyutlarının büyümeye başlaması olduğunu söyleyebiliriz. Tablet tarafında 2015 yılı içerisinde yaklaşık olarak yüzde 15’lik bir küçülme yaşanacağını düşünüyoruz. Asus olarak 2014 yılında notebook pazarındaki payımız yaklaşık olarak yüzde 15 ile pazarda ikinci marka konumunda bulunuyoruz. Tablet pazarında ise yüzde 6,5’luk bir paya sahibiz. Tablet tarafındaki yatırımlarımız giriş, orta ve üst seviyede devam edecek. 2015 yılında notebook pazarındaki yüzde 15’lik Pazar payımızı yüzde 20’ler seviyesine çıkartmayı, Tablet tarafındaki Pazar payımızı ise yüzde 10’lar seviyelerine ulaştırmayı amaçlıyoruz. Sistem İş Grubu olarak yeni ürünümüz olan masaüstü ürünlerimizi 2015 yılında daha da aktif kullanıyor olacağız ve masaüstü ürünler pazarından daha fazla pay alacağımızı düşünüyoruz.
Son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?
2015 yılı telefon tarafında Zenfone ürünlerimizin yeni versiyonlarının geleceği bir yıl olacak. Ürünlerimizden güzel geri beslemeler aldık. Bugüne kadar bilgisayar dünyasında yer alırken artık ciddi bir potansiyele sahip olan mobil pazarda da kendimize yer bulmaya başladık. Zincir mağazalarda satış rakamlarımızla üçüncü sıraya geldik. Bunun yanı sıra giyilebilir teknolojiler tarafındaki yatırımlarımız devam edecek.
Son Yorumlar